Luokanopettaja lukihäiriöisen kuntouttajana alkuopetuksessa
KALIJÄRVI, VIRPI (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KALIJÄRVI, VIRPI
2000
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-03-14Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettaja hahmottaa tehtävänsä lukihäiriöisen oppilaan kuntouttajana. Lisäksi tutkija haki vastausta kysymykseen, miten lukihäiriöistä oppilasta kuntoutetaan koululuokassa.Tutkimuksen viitekehyksessä tutkija käsittelee kolmea suurta kokonaisuutta:1. Luokanopettajaa, hänen työn kuvaansa, opettajaa oppilaalle tärkeänä henkilönä, opettajan identiteettiä, roolia sekä opettajaksi kasvamista, opettajuutta, opettajaa ammattinsa kehittäjänä sekä oppilaantuntemuksen tärkeyttä opettajan työssä. Lisäksi tutkija käsittelee luokanopettajakoulutusta ja sen antia luokanopettajalle erilaisen lapsen kuntoutukseen sekä erityisopetuksen merkitystä yleensä luokanopettajan ammatissa.2. Lukihäiriö on hyvin monisäikeinen ja "monilokeroinen" vaikeus oppilaalla. Viitekehyksessä tutkija kertoo, mitä lukemis- ja kirjoittamisvaikeus tarkoittaa ja mistä sen tunnistaa. Lisäksi viitekehyksessä käsitellään lyhyesti lukivaikeuden syitä ja yleisyyttä.3. Seuraava suurempi kokonaisuus on itse kuntoutus. Tutkija käsittelee työssään hieman kuntoutusta yleensä; mitä sen tulisi olla sekä mitä tarkoittavat kuntoutussuunnitelma sekä HOPS. Sen jälkeen tutkija siirtyy varsinaiseen lukihäiriöisen kuntoutukseen. Aluksi tutkija käy läpi kuntoutusprosessin käynnistämistä, mitä tehdään, kun luokkaan tulee lukihäiriöinen oppilas sekä lukioppilaan suhdetta niin opettajaan, vanhempiin kuin luokkatovereihin.Viitekehyksen lopussa tutkija käy melko tarkkaan läpi lukihäiriöisen kuntoutuksessa käytettäviä menetelmiä.Tutkimusongelmiksi muodostui:1. Miten luokanopettaja hahmottaa oman tehtävänsä lukioppilaan kuntoutuksessa?2. Miten lukihäiriöistä kuntoutetaan koululuokassa?Tutkimusmenetelminä tutkija käytti kyselylomaketta, haastattelua sekä havainnointia. Tätä tutkija perustelee triangulaatiolla.Kyselylomakkeita lähetettin 19:lle opettajalle. Takaisin niistä saatiin 11, joista tutkija saattoi käyttää vain 4. Alkukriteereistä huolimatta tutkija valitsi haastatteluun nämä kaikki opettajat.Vastaajien vähäisyydestä huolimatta tutkija sai erittäin mielenkiintoista ja monipuolista tietoa lukihäiriöisen kuntoutuksesta ja varsinkin siitä, miten luokanopettaja mieltää roolinsa kuntouttajana. Päällimmäiseksi tuloksista korostui se, miten ristiriitaisia opettajien vastaukset olivat. Yhtä ja oikeaa kuntoutusmenetelmää ei näyttänyt olevan ja kukin opettaja perusteli valintansa melko hyvin. Osa vastauksista oli kuitenkin täysin vastaan viitekehyksessä käsiteltävän tiedon kanssa. Löytyipä muutama aika käsittämättömältä tuntuva vastauskin.Asiasanat: lukihäiriöt - kuntoutus, alkuopetus, luokanopettajat - erityisopetus