Kasvi tarvitsee raikkuutta, mutta tippuiko ruukun pohjasta lumiklönttejä? Ympäristökasvatus päiväkodissa; miten lapsi yhdistää toimintansa ympäristöön ja miten hän ympäristöään tulkitsee.
HOLTTINEN, MINNA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HOLTTINEN, MINNA
2000
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2000-02-15Tiivistelmä
Tutkimus valottaa päiväkodissa tapahtuvaa ympäristökasvatusta ympäristökasvatustuokioista käsin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten käsityksiä ympäristöön liittyen, lasten tulkintaa luontoon liittyvien asioiden tärkeydestä ja luonnontuntemuksesta sekä eritoten sitä, miten lapsi yhdistää päiväkodin ympäristökasvatustuokion toiminnan ympäristöön.
Ympäristö nähdään tässä tutkimuksessa meitä ympäröivänä fyysisenä ja biologisena kokonaisuutena, ihmisen rakentama ympäristö mukaan lukien. Ympäristökasvatus määritellään tutkimuksessa laajasti, sisältäen sekä luontokasvatuksen että ympäristönsuojelukasvatuksen. Tutkimuksessa lapsi ymmärretään aktiiviseksi, oman toimintansa subjektiksi ja oman ympäristönsä vaikuttajaksi.
Tutkimus on kvalitatiivinen lapsitutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia videon avulla. Havainnoinnin kohteena olivat erään ympäristökasvatukseen painottuneen päiväkodin yhden esikouluryhmän lastentarhanopettajan vetämän pienryhmän ympäristökasvatustuokiot. Tutkimuksessa oli mukana viisi 6-7 -vuotiasta lasta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että luontoon liitettiin yleisesti oikeaksi tunnustettuja asioita, mutta sitä mitä ympäristö tarkoittaa eivät kaikki lapset tienneet. Luontoa pidettiin tärkeänä sekä ihmisille että eläimille ja siihen koettiin voivan vaikuttaa sekä myönteisesti että kielteisesti. Elollisen ja elottoman käsitteet menivät lapsilla helposti sekaisin, joillakin myös niiden merkitysten osalta. Liikkumista käytettiin yleisesti elottoman ja elollisen erottelun kriteerinä.
Ominaista tutkimuksessa mukana olleiden tyttöjen kohdalla oli esteettisten merkitysten antaminen ympäristöön liittyvien asioiden osalta. Poikia kiehtoivat enemmän ympäristön tarjoamat mahdollisuudet toimintaan. Ympäristökasvatustuokion toiminta liitettiin ympäristöön enimmäkseen tuokiolla käytettyjen luonnonmateriaalien osalta. Oman toiminnan merkityksellisyys tuli esille joidenkin lasten kommenteissa. Yksi lapsista kertoi toimintansa liittyvän luonnonsuojeluun.
Ympäristö nähdään tässä tutkimuksessa meitä ympäröivänä fyysisenä ja biologisena kokonaisuutena, ihmisen rakentama ympäristö mukaan lukien. Ympäristökasvatus määritellään tutkimuksessa laajasti, sisältäen sekä luontokasvatuksen että ympäristönsuojelukasvatuksen. Tutkimuksessa lapsi ymmärretään aktiiviseksi, oman toimintansa subjektiksi ja oman ympäristönsä vaikuttajaksi.
Tutkimus on kvalitatiivinen lapsitutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia videon avulla. Havainnoinnin kohteena olivat erään ympäristökasvatukseen painottuneen päiväkodin yhden esikouluryhmän lastentarhanopettajan vetämän pienryhmän ympäristökasvatustuokiot. Tutkimuksessa oli mukana viisi 6-7 -vuotiasta lasta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että luontoon liitettiin yleisesti oikeaksi tunnustettuja asioita, mutta sitä mitä ympäristö tarkoittaa eivät kaikki lapset tienneet. Luontoa pidettiin tärkeänä sekä ihmisille että eläimille ja siihen koettiin voivan vaikuttaa sekä myönteisesti että kielteisesti. Elollisen ja elottoman käsitteet menivät lapsilla helposti sekaisin, joillakin myös niiden merkitysten osalta. Liikkumista käytettiin yleisesti elottoman ja elollisen erottelun kriteerinä.
Ominaista tutkimuksessa mukana olleiden tyttöjen kohdalla oli esteettisten merkitysten antaminen ympäristöön liittyvien asioiden osalta. Poikia kiehtoivat enemmän ympäristön tarjoamat mahdollisuudet toimintaan. Ympäristökasvatustuokion toiminta liitettiin ympäristöön enimmäkseen tuokiolla käytettyjen luonnonmateriaalien osalta. Oman toiminnan merkityksellisyys tuli esille joidenkin lasten kommenteissa. Yksi lapsista kertoi toimintansa liittyvän luonnonsuojeluun.