Syöjätär ja sydänääniä : reseptiotutkimus Espoon kaupunginteatterin vierailuesityksistä
HALLIVUORI, MIRJA (2000)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HALLIVUORI, MIRJA
2000
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2000-03-08Tiivistelmä
Espoon kaupunginteatteri on vierailuteatteri, joka tuottaa vuosittain 2-3 omaa produktiota.
Tutkimukseni perustuu teatterissa vuonna 1992 tekemääni lomakekyselyyn. Tuloksia analysoidessani olen käyttänyt apunani
sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta.
Lomakekyselyt tehtiin teatterin kahdessa vierailuesityksessä, sveitsiläisessä Palpitation (suom. Sydänääniä) -nimisessä pantomiimiesityksessä tammikuussa -92 ja tamperelaisen teatteriryhmän Mustan Rakkauden viimeisessä esityksessä maaliskuussa -92 Espoon kulttuurikeskuksessa.
Syöjättären katsojat palauttivat 118 lomaketta ja Palpitationin 119 lomaketta. Kummankin esityksen katsojat olivat lomakevastausten perusteella erittäin hyvin koulutettuja - jopa puolet Syöjättären katsojista oli suorittanut akateemisen loppututkinnon. Hieman kärjistetysti sanottuna Syöjätär oli keski-ikäisten, hyvin koulutettujen ja opettajien suosima esitys, kun taas Palpitationilla oli katsojina kaikenikäisiä perheineen, pääryhminä koululaiset, opiskelijat ja liike-elämän ammattilaiset. Palpitationin katsomossa yli kolmasosa oli alle 35-vuotiaita. Nämä vierailujen katsojat kävivät teatterissa myös varsin usein: Palpitationin katsojista yli kolmasosa oli käynyt teatterissa vähintään 4 kertaa vuoden aikana, ja yhtä usein teatterissa käyneitä oli Syöjättären katsojista jopa n. puolet.
Tutkimukseni mukaan teatteriin tullaan lähinnä seuran mukana (ystävän suosituksesta) katsomaan tunnettua ryhmää, kuten Musta Rakkaus, ja näyttelijäntyötä sekä hakemaan uusia ajatuksia, tunne-elämyksiä ja virkistystä. Palpitation oli esityksenä katsojien mielestä visuaalinen ja tunteisiin vetoava - Syöjätär taas selkeäjuoninen. Pantomiimiesityksen keskeiseksi sisällöksi tulkittiin suhteen vaikeus, rakkaus ja hyväksyntä, rakkaus sekä erilaisten ihmisten lähestymisen vaikeus. Syöjätär käsitteli katsojien mielestä etupäässä kieroutta, petollisuutta ja perhesuhteita.
Sekä Palpitationia että etenkin Syöjätärtä katsomassa olleet ammattilaiset tulkitsivat esityksen keskeistä sisältöä huomattavasti laajemmilla teemoilla ja filosofisemmin kuin maallikkokatsojat. Teatteriesityksen tärkeimpänä ominaisuutena ammattilaiset pitivät esityksen monikerroksisuutta.
Tutkimuksen keskeinen problematiikka on liittynyt joiden lomakkeiden käsitteiden, kuten karismaattiset näyttelijät, epäselvyyteen. Tässä ongelmassa olen käyttänyt apunani rinnakkaismittausta. Tutkimuksessa saadut vastaukset ovat kuitenkin jossain määrin erikoistapauksia, sillä tutkimus koskee vierailuesityksiä ja on hyvin mahdollista, että vierailuesitykset saavat oman, tavanomaista koulutetumman, yleisön.
Tutkimukseni perustuu teatterissa vuonna 1992 tekemääni lomakekyselyyn. Tuloksia analysoidessani olen käyttänyt apunani
sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta.
Lomakekyselyt tehtiin teatterin kahdessa vierailuesityksessä, sveitsiläisessä Palpitation (suom. Sydänääniä) -nimisessä pantomiimiesityksessä tammikuussa -92 ja tamperelaisen teatteriryhmän Mustan Rakkauden viimeisessä esityksessä maaliskuussa -92 Espoon kulttuurikeskuksessa.
Syöjättären katsojat palauttivat 118 lomaketta ja Palpitationin 119 lomaketta. Kummankin esityksen katsojat olivat lomakevastausten perusteella erittäin hyvin koulutettuja - jopa puolet Syöjättären katsojista oli suorittanut akateemisen loppututkinnon. Hieman kärjistetysti sanottuna Syöjätär oli keski-ikäisten, hyvin koulutettujen ja opettajien suosima esitys, kun taas Palpitationilla oli katsojina kaikenikäisiä perheineen, pääryhminä koululaiset, opiskelijat ja liike-elämän ammattilaiset. Palpitationin katsomossa yli kolmasosa oli alle 35-vuotiaita. Nämä vierailujen katsojat kävivät teatterissa myös varsin usein: Palpitationin katsojista yli kolmasosa oli käynyt teatterissa vähintään 4 kertaa vuoden aikana, ja yhtä usein teatterissa käyneitä oli Syöjättären katsojista jopa n. puolet.
Tutkimukseni mukaan teatteriin tullaan lähinnä seuran mukana (ystävän suosituksesta) katsomaan tunnettua ryhmää, kuten Musta Rakkaus, ja näyttelijäntyötä sekä hakemaan uusia ajatuksia, tunne-elämyksiä ja virkistystä. Palpitation oli esityksenä katsojien mielestä visuaalinen ja tunteisiin vetoava - Syöjätär taas selkeäjuoninen. Pantomiimiesityksen keskeiseksi sisällöksi tulkittiin suhteen vaikeus, rakkaus ja hyväksyntä, rakkaus sekä erilaisten ihmisten lähestymisen vaikeus. Syöjätär käsitteli katsojien mielestä etupäässä kieroutta, petollisuutta ja perhesuhteita.
Sekä Palpitationia että etenkin Syöjätärtä katsomassa olleet ammattilaiset tulkitsivat esityksen keskeistä sisältöä huomattavasti laajemmilla teemoilla ja filosofisemmin kuin maallikkokatsojat. Teatteriesityksen tärkeimpänä ominaisuutena ammattilaiset pitivät esityksen monikerroksisuutta.
Tutkimuksen keskeinen problematiikka on liittynyt joiden lomakkeiden käsitteiden, kuten karismaattiset näyttelijät, epäselvyyteen. Tässä ongelmassa olen käyttänyt apunani rinnakkaismittausta. Tutkimuksessa saadut vastaukset ovat kuitenkin jossain määrin erikoistapauksia, sillä tutkimus koskee vierailuesityksiä ja on hyvin mahdollista, että vierailuesitykset saavat oman, tavanomaista koulutetumman, yleisön.