"Niistä voi saada työtä ja apua ja oppii..." : tapaustutkimus kotitehtävistä ja niiden merkityksestä
LEPPINEN, HELENA; MAJURI, HANNELE (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LEPPINEN, HELENA
MAJURI, HANNELE
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena on kuvailla kotitehtävien merkitystä oppilaan ja opettajan näkökulmasta sekä pohtia kotitehtävien luonnetta oppimisen ja nykyisen oppimiskäsityksen valossa. Tutkimuksen edetessä olemme muodostaneet kysymyksiä, joihin aineiston avulla pyrimme vastaamaan.Mistä aineista ja millaisia kotitehtäviä oppilaat saavat?Millaiset kotitehtävientekotottumukset lapsilla on ja miten he kokevat kotitehtävien tekemisen?Minkälaisen merkityksen lapset antavat kotitehtäville?Millainen käsitys opettajalla on kotitehtävistä?Tutkimuksemme teoriaosa käsittelee oppimista, oppimiskäsitystä, konstruktivismia, opetussuunnitelmaa ja piilo-opetussuunnitelmaa sekä motivaatiota. Olemme myös pyrkineet määrittelemään kotitehtäväkäsitettä sekä kotitehtävien lakisääteistä asemaa. Esittelemme lisäksi muutaman aikaisemman kotitehtäviin liittyvän tutkimuksen.Tutkimuksemme on tapaustutkimus. Tutkimusaineistomme koostuu yhden 6. luokan oppilaiden haastatteluista, kirjoitelmista ja päiväkirjoista. Lisäksi olemme haastatelleet luokan opettajaa. Aineiston analyysi on tapahtunut aineiston lukemisen pohjalta. Usean lukukerran perusteella olemme muodostaneet neljä pääluokkaa:1. Oppilaille annetut kotitehtävät2. Kotitehtävien tekeminen ja tarkistaminen3. Kotitehtävien tarkoitus4. Opettajan näkökulma kotitehtäviin.Olemme luokitelleet aineiston kokonaisuudessaan näiden luokkien mukaan.Tutkimuksemme tulokset kertovat, että kotitehtäviä annetaan melkein yksinomaan lukuaineista ja ne ovat tyypiltään mekaanisia kertaustehtäviä. Kotitehtäviä annetaan lähes päivittäin ja lapset tekevät ne yleensä tunnollisesti, vaikka ne eivät olekaan erityisen motivoivia. Lasten mielestä kotitehtävien tarkoitus on vahvistaa koulussa opittua ja toisaalta opettaa vastuun kantamiseen. Opettajan näkökulma on melko samansuuntainen. Opettajan mielestä nykyiset kotitehtävät eivät kuitenkaan tue konstruktivistista oppimiskäsitystä. Olemme päätyneet omassa pohdinnassamme samaan tulokseen.Tuloksia esitellessämme olemme käyttäneet suoria lainauksia oppilaiden haastatteluista, kirjoitelmista ja päiväkirjoista sekä opettajan haastattelusta.Asiasanat: kotitehtävät, opetussuunnitelmat - peruskoulun ala-aste