Leikkien koulua käymään : leikin käytön mahdollisuudet ala-asteen opetustyössä
JÄRVINEN, SATU; KAIDESOJA, ELINA (1992)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JÄRVINEN, SATU
KAIDESOJA, ELINA
1992
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1992Tiivistelmä
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen kuvaileva tapaustutkimus. Tutkimus kartoittaa ala-asteen opettajien ja oppilaiden käsityksiä luokan ilmapiiristä ja siihen vaikuttavista tekijöistä ja tavoitteena on saada siitä kokonaisnäkemys. Tutkimuksen viitekehyksenä on käytetty Anttilan, Luodon ja Pöytäniemen (1984) laatimaa mallia luokan ilmapiirin determinanteista. Ilmapiirin osa-alueet ovat täten oppilas, luokan sosiaalinen rakenne, opettaja, koti, luokan ympäristöolot, koulun ympäristöolot, koulun ilmapiiri ja koulun ulkopuoliset tekijät.Tutkimuksen ongelmat ovat:1. Mitä tutkittavat käsittävät sanalla luokan ilmapiiri?2. Mitkä tekijät vaikuttavat luokan ilmapiiriin- opettajan kannalta?- oppilaan kannalta?ja voiko niitä asettaa tärkeysjärjestykseen vaikuttavuutensa suhteen - ja jos voi, niin millaiseen?3. Ovatko tutkittavien käsitykset luokan ilmapiiriin vaikuttavista tekijöistä yhteneviä- eri opettajien kesken?- opettajien ja oppilaiden kesken yleensä?- saman luokan opettajan ja oppilaan kesken?4. Miten ilmapiiri ilmenee ja miten sitä voi arvioida?Tutkimuksessa haastateltiin kahdelta eri kokoiselta koululta yhteensä 13 opettajaa ja 8 oppilasta. Tutkittavista opettajista 8 oli naista ja 5 miestä, oppilaita 4 kumpaakin sukupuolta. Oppilaat edustivat luokka-asteita 4 ja 6.Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineiston analyysia varten aineisto litteroitiin sanatarkasti tekstiksi. Tutkimusraportissa on käytetty runsaasti haastateltavien suoria lainauksia.Tutkimuksesta ilmeni, että kaikki em. osa-alueet vaikuttavat luokan ilmapiiriin, mutta opettaja ja oppilas sekä heidän välinen vuorovaikutus kohoavat aineistosta muita tärkeämmiksi teemoiksi. Ilmapiirin määrittely kiteytyi myös näissä tekijöissä. Opettajat korostivat lisäksi kodin merkitystä ilmapiiriin. Tutkimusjoukon sisäisten ryhmien välillä esiintyi joitakin eroja ilmapiiriin vaikuttavien tekijöiden kokemisessa. Ilmapiiriä voidaan arvioida käyttäytymisestä, opiskelutavasta ja jäsenten välisistä suhteista. Tutkimuksen perusteella luokan ilmapiiriin vaikuttavat tekijät jakautuivat kolmeen ryhmään: henkilösuhteet, fyysinen ympäristö ja koulun ulkopuoliset tekijät.Asiasanat: luokkayhteisö - ilmapiiri, sosiaaliset suhteet - koululaiset, kouluympäristö