Itseohjautuvuus ryhmätyötaidoissa ammattioppilaitoksen opiskelussa - erityisesti vaatetusalalla
KOPRA, MARJA-RIITTA (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOPRA, MARJA-RIITTA
1999
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko itseohjautuvuudella merkitystä ryhmätyötaidoissa ja eroavatko vaatetusalan toisen vuosikurssin opiskelijoiden (n=12) itseohjautuvuusvalmiudet ja ryhmätyötaidot ammattioppilaitoksen muiden opiskelijoiden (N=193) itseohjautuvuusvalmiuksista ja ryhmätyötaidoista. Teoriaosassa tarkastellaan itseohjautuvuutta oppimisen keskeisenä piirteenä ja yhteistoiminnallista oppimista opetusmenetelmänä.Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja havainnoimalla. Itseohjautuvuusvalmiutta mitattiin Guglielminon (1977) kehitämällä SDLR -skaalalla. Ryhmätyötaitoja mitattiin Johnsonin ja kumppaneiden pohjalta laaditulla kyselylomakkeella sekä Osgoodin, Sucin ja Tannenbaumin kehittämällä asennemittarilla. Kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta kerättiin havainnoimalla vaatetusalan toisen vuosikurssin opiskelijoita "Pukukoristeet" opintokokonaisuuden aikana.Tulosten mukaan ammattioppilaitoksen opiskelijoiden itseohjautuvuusvalmiudet vaihtelivat normaalijakauman mukaisesti ja olivat samaa suuruusluokkaa kuin muillakin suomalaisilla opiskelijaryhmillä. Ryhmätyötaidot vaihtelivat samoin, mutta vaatetusalan toisen vuosikurssin opiskelijoilla oli korkeammat pistemäärät kuin muilla opiskelijaryhmillä. Vaatetusalan opiskelijoiden mielestä yhteistoiminnallisesti opiskellen ilmapiiri oli vapaampi ja motivaatio korkeampi kuin perinteisissä ryhmätöissä. Vastuu omasta oppimisesta oli voimakas, koska oppimaansa tekniikkaa ei voinut opettaa kotiryhmässä, jos sitä ei ensin ollut itse oppinut kunnolla. Tällä tavalla opiskeltaessa tehtiin asioita yhdessä ja pyrittiin ratkaisemaan ongelmia yhdessä. Itseohjautuvuusvalmiuden ja ryhmätyötaitojen välillä oli voimakas riippuvuus, jota tutkittiin kanonisen korrelaatioanalyysin avulla tarkemman yhtenevyyden löytämiseksi. Voimakkainta riippuvuus on muuttujien ongelmanratkaisusuuntautuneisuus, kiinnostus tiedon hankintaan, itsearviointi ja ryhmätyövalmiudet välillä, mikä osoittaa, että ryhmässä työskentely vaatii taitoa ratkaista ongelmia, hankkia tietoa ja arvioida sekä omaa että toisten toimintaa ja hankkimaansa tietoa.Jatkossa voitaisiin tutkia opiskelijoiden minäkäsityksen yhteyttä itseohjautuvuusvalmiuteen ja ryhmätyötaitoihin. Aihetta voisi laajentaa koskemaan työelämää ja tutkia sellaisten työntekijöiden itseohjautuvuusvalmiutta ja ryhmätyötaitoja, joiden oppimista on tuettu tähän suuntaan jo opiskeluaikana.Asiasanat: itseohjautuvuus - ammattikoulutus, opetusmenetelmät - ryhmätyö, yhteistoiminnallinen oppiminen, opiskelijat - ammattioppilaitokset