Pinkkejä kisuja tytöille ja sporttisia dinoja pojille : tutkimus matematiikan oppikirjojen kuvituksen sukupuolisidonnaisuudesta
HAKOMÄKI, PIIA-LIISA; JÄRVELÄ, ANU (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HAKOMÄKI, PIIA-LIISA
JÄRVELÄ, ANU
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999Tiivistelmä
Tutkimuksemme aiheena on matematiikan ensimmäisen luokan oppikirjojen kuvituksen sukupuolistereotyyppisyys ja lasten kuvavalintojen sukupuolisidonnaisuus. Analysoimme oppikirjojen kuvitusta kavalitatiivisin eli laadullisin menetelmin. Kuva-analyysin muuttujat olemme muodostaneet teoriapohjamme perusteella: hahmo/henkilö, toiminta/välineet, roolivaatetus ja väri. Jaoimme kuvat kolmeen eri pääluokkaan, joita tarkastelimme edellä mainittujen muuttujien avulla. Pääluokat ovat maskuliininen, feminiininen ja neutraali. Kuva-analyysin jälkeen valitsimme kaksi kullekin pääluokalle tyypillisintä kuvaa, jotka esittelimme valitsemallemme otokselle.Tutkimuksemme toisessa vaiheessa esitimme valitsemamme kuvat sadalle 7-8 -vuotiaalle lapselle, jotka olivat neljästä eri koulusta. Satunnaisesta otannasta huolimatta otos sisälsi lähes yhtä paljon molemman sukupuolen edustajia. Lapset valitsivat kuvista mieleisimmän sekä perustelivat valintansa kirjallisesti. Menetelmänä käytimme avointa kyselylomaketta. Analysoimme lasten kuvavalinnat ja niiden perustelut teoriataustamme avulla.Kuva-analyysin kautta huomasimme, että matematiikan oppikirjojen kuvissa on edelleen sukupuolistereotyyppisiä aineksia. Stereotyyppisiä kuvia oli 73,5 % valituista kuvista. Lapset valitsivat kuvia oman sukupuolensa mukaan tai neutraalin kuvan. Lapsista 9 % valitsi vastakkaiselle sukupuolelle suunnatun kuvan.Asiasanat: oppikirjat - matematiikka - peruskoulu, kuvitus - oppikirjat, stereotypiat - kuvallinen viestintä, stereotypiat - sukupuoli