Pedagogisesti poikkeavan oppilaan sijoittaminen normaaliin koululuokkaan - fyysinen yksilöintegraatio
MÄKELÄ, TIINA K. (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MÄKELÄ, TIINA K.
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli hankkia tietoa peruskoulun ala-asteen luokanopettajien, kuudennen luokan oppilaiden ja koulutoimenjohtajien suhtautumisesta poikkeavan oppilaan sijoittamiseen normaaliin opetusryhmään. Lisäksi pyrittiin kartoittamaan poikkeavan oppilaan normaaliluokalle sijoittamisessa kohdattavia ongelmia ja vaikeuksia sekä sijoituksen mahdollisia edellytyksiä.Tutkimuksen pääongelmat ovat:1) Peruskoulun ala-asteen luokanopettajien suhtautuminen fyysiseen yksilöintegraatioon.2) Fyysisen yksilöintegraation ongelmat ja vaikeudet luokanopettajan kannalta.3) Fyysisen yksilöintegraation edellytykset peruskoulun ala-asteella.4) Peruskoulun ala-asteen oppilaiden suhtautuminen fyysiseen yksilöintegraatioon.Tutkimuksen koehenkilöt olivat kaikki Etelä-Hämeestä, Lopelta ja Riihimäeltä. Koehenkilöitä oli kaikkiaan 136. Ala-asteen luokanopettajia heistä oli 56, joista naisia oli 32 ja miehiä 24. Kuudennen luokan oppilaita tutkimukseen osallistui 68, joista tyttöjä oli 40 ja poikia 28. Koehenkilöistä kaksi oli koulutoimenjohtajia.Luokanopettajilta ja oppilailta tietoja hankittiin kyselylomakkeiden avulla. Koulutoimenjohtajilta tarvittavat tiedot hankittiin haastattelujen avulla. Saatuja tietoja tulkittiin sekä kvalitatiivisin että kvantitatiivisin menetelmin.Luokanopettajien suhtautumiseen poikkeavaa oppilasta kohtaan vaikutti poikkeavan oppilaan poikkeavuuden laatu. Lähes kaikki (yli 90 %) opettajat olivat valmiita ottamaan normaaliin opetusryhmäänsä erittäin lahjakkaan, luki- ja puhehäiriöisen oppilaan. Useissa tapauksissa (lähes 80 %) opettajat hyväksyivät myös fyysisesti vammaisen oppilaan omaan opetusryhmäänsä. Näkö- ka kuulovammaiseen oppilaaseen suhtauduttiin jo varauksellisemmin kuin edellisiin, mutta silti yli puolet opettajista ottaisi tällaisen oppilaan omaan luokkaansa. Käytöshäiriöistä ja psyykkisesti kehitysvammaista oppilasta opettajat eivät mielellään omaan opetusryhmäänsä ottaisi.Ala-asteen kuudennen luokan oppilaat suhtautuivat mahdolliseen poikkeavaan oppilaaseen luokkakaverinaan yleisesti ottaen yllättävänkin positiivisesti. Tyttöjen suhtautuminen oli myönteisempää kuin poikien.Kouluhallinnon virkamiehet eli koulutoimenjohtajat suhtautuivat varauksellisesti, mutta silti myönteisesti mahdollisiin poikkeavien oppilaiden sijoituksiin normaaleihin opetusryhmiin.Asiasanat: erityisopetus, integroitu opetus