Huumeongelmaisen oppilaan kohtaaminen koulussa : selvitys Janakkalan kunnan nuorten huumeiden käytöstä ja koulun toiminnasta mahdollisen huumeongelman yhteydessä
MOILANEN, VIRVA; SORJONEN, KIRSI (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MOILANEN, VIRVA
SORJONEN, KIRSI
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa nuorten huumausaineiden käyttöä ja kokeilua Janakkalan kunnassa sekä selvittää koulun kasvattajien toimintaa mahdollisessa huumeongelmatilaanteessa.Tutkimuksen pääongelmina on selvittää:1. Nuorten huumeiden käyttö Janakkalassa2. Koulun valmiudet toimia mahdollisessa huumeongelmatilanteessa3. Koulun toiminta mahdollisen huumeongelmatilanteen ilmettyä4. Koulun vastuu nuorten huumeiden käytöstäTutkimus on kaksiosainen ja suoritettiin Tervakoskella ja Turengissa. Ensimmäisessä vaiheessa tutkimusjoukkona oli 818 Janakkalan peruskoulun 6.-luokalla, yläasteella ja lukion 1.-2.-luokalla opiskelevaa nuorta. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe suoritettiin kyselylomaketutkimuksena. Toisessa vaiheessa tutkimusjoukkona oli 25 koulun kasvattajaa: peruskoulun yläasteen 8.-9.-luokkien ja lukion luokanvalvojat, yläasteen ja lukion opinto-ohjaajat, erityisopettajat ja kouluterveydenhoitajat. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toisessa vaiheessa teemahaastattelua.Tutkimuksen ensimmäisen vaiheen tuloksia analysoitiin pääasiassa frekvenssien ristiintaulukoinnin avulla. Haastatteluvaiheen tuloksia analysoitiin ryhmittelemällä, luokittelemalla ja kvantifioimalla aineistoa. Lisäksi henkilökohtaisten vuorovaikutussuhteiden kartoittamiseksi käytettiin verkostoanalyysiä.Tutkimukseen osallistuneista nuorista huumeiden kokeilijoita oli 3,6 %. Useimmiten kokeilukertoja oli 1-2 ja kokeilut olivat tapahtuneet yläasteen aikana. Sekä luokanvalvojat että koulun ammattiauttajat ovat saaneet koulutuksessaan erittäin vähän tietoa huumeasiasta ja molemmat ryhmät tuntevatkin tarvitsevansa lisäkoulutusta aiheesta. Kun koulussa aletaan epäillä oppilaan huumeiden käyttöä, otetaan asia ensimmäisenä puheeksi joko oppilaan itsensä tai terveydenhoitajan kanssa. Mahdollisten ongelmien selvittämiseksi tehdään yhteistyötä, mutta yhteistyö aloitetaan vasta ongelmien ilmettyä. Ennaltaehkäisevää yhteistyötä ei juuri ole. Lisäksi toiminta keskittyy enemmänkin oppilaan ongelmien hoitamiseen kuin koko kouluyhteisön kehittämiseen. Luokanvalvojat ja ammattiauttajat kokevat tärkeänä kasvatuksellisen vastuunsa huumeita käyttävästä oppilaasta sekä pitävät velvollisuutenaan puuttua asiaan.Asiasanat: huumeet, huumeongelmat, koulu, käyttö, nuoret, Janakkala