Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Terveydenhuoltoalan opettajan ammatillisen uusiutumisen edellytykset

KARHUMAA, LEENA (1999)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



KARHUMAA, LEENA
1999

Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee terveydenhuoltoalan opettajan ammatillista uusiutumista aiheuttavia tekijöitä sekä ammatillisen uusiutumisen edellytyksiä. Tutkielmassa kuvataan aluksi kirjallisuuden pohjalta ammatillisen uusiutumisen tarvetta sekä ammatilliseen uusiutumiseen liittyviä käsitteitä yleisellä tasolla. Tutkimustehtävänä oli selvittää, mitkä tekijät aiheuttavat uusiutumistarvetta terveydenhuoltoalan opettajan työssä, minkälainen käsitys terveydenhuoltoalan opettajilla on oppilaitosorganisaation kasvumyönteisyydestä sekä minkälainen on terveydenhuoltoalan opettajan uramotivaatio.Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimusaineisto kerättiin Espoon-Vantaan ammattikorkeakoulun terveysalan kymmeneltä terveydenhuollon opettajalta. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenologisin menetelmin ja kuvataan teemoittain alkuperäisen aineiston mukaisesti pyrkien luomaan yleisiä merkitysyksiköitä yhteisten piirteiden ja rakenteiden perusteella.Tutkimuksen tuloksena käy ilmi, että terveydenhuoltoalan opettajan kokemukset ammatillisen uusiutumisen tarpeesta liittyvät oppimisnäkemyksen muutoksen ja ammattikorkeakoulumuutoksen aiheuttamiin tekijöihin. Uusiutumisen tarvetta aiheuttavia tekijöitä olivat ajankäytön hallinta, opettajan työroolin muutos, kansainvälistyminen, työelämälähtöisyys, opetuksen sisällöllinen kehittäminen, pätevyysvaatimukset ja tietotekniikan hallinta. Työprosessiin liittyvistä ammatillisen uusiutumisen edellytyksistä korostui opettajan työn kannustavuus, jolloin kokemus työn haasteellisuudesta ja sisäisestä palkitsevuudesta olivat keskeisiä. Sen sijaan ulkoiset palkkiot ja vaikutusmahdollisuudet koettiin vähemmän merkityksellisiksi. Organisatorisista uusiutumisen edellytyksistä haastateltavat kokivat merkityksellisimmäksi kehittymisen mahdollistavan aikaresurssin / kohtuullisen työmäärän. Ammatilliseen uusiutumiseen koettiin positiivisesti vaikuttavan myös kannustavan johtamisen ja tavoitteellisen ja toimivan yhteistyön, joissa osa koki olevan puutteita. Opettajien uramotivaatioon liittyen kävi ilmi, että opettajat ovat innovatiivisesti ja tavoitteellisesti asiantuntijuuttaan ja opettajuuttaan kehittämään pyrkiviä sekä työhönsä, ammattiinsa sekä organisaatioonsa voimakkaasti sitoutuneita.Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyväksi kehitettäessä Espoon-Vantaan ammattikorkeakoulun oppilaitosorganisaatiota ammatillista uusiutumista entistäkin enemmän kannustavaksi.Asiasanat: ammatillinen kehitys - opettajat, terveydenhuoltoala - opettajat, ammattikorkeakoulut - terveydenhuoltoala
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41227]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste