Kuudesluokkalaisten minä- ja maailmankuva audiovisuaalisessa kulttuurissa
KOURULA, OUTI (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOURULA, OUTI
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on perehtyä peruskoulun kuudesluokkalaisten minä- ja maailmankuvaan audiovisuaalisessa kulttuurissa. Aihetta lähestytään kartoittamalla oppilaiden audiovisuaalisten välineiden käyttöä ja tarkastelemalla audiovisuaalista kulttuuria ja sen eri ilmentymiä. Teoreettinen viitekehys käsittelee oppimiskäsitystä, mielikuvien rakennetta ja medioiden luomia mielikuvia, viestintäkasvatusta ja -tutkimusta sekä käsitystä tiedosta. Samalla se tarkastelee minä- ja maailmankuvan rakentumista ja merkitystä sekä merkityssuhteita siinä. Tutkimusongelmat ovat seuraavat:1. Miten ja kuinka paljon kuudesluokkalaiset käyttävät erilaisia audiovisuaalisia välineitä?2. Millaisia maailmankatsomuksellisia arvostuksia, käsityksiä, asenteita ja mielipiteitä näillä nuorilla on?3. Onko audiovisuaalisten välineiden käytöllä vaikutusta käyttäjiinsä?Tutkimuksen kohderyhmänä on yksi 30 oppilaan luokka Tampereelta ja yksi neljäntoista oppilaan luokka maaseudulta. Tutkimusaineistona ovat oppilaiden päiväkirjatyyppinen audiovisuaalisten välineiden käyttöä koskeva kyselylomake sekä puolistrukturoitu kyselylomake, jolla kartoitetaan heidän maailmankatsomuksellisia käsityksiään. Tutkimustulokset on analysoitu laadullisesti sisällön-analyysin avulla.Tutkimukseen osallistuneet oppilaat käyttävät audiovisuaalisia välineitä lähes päivittäin ja joissain nuorissa ilmenee jo tietynasteista mediariippuvuutta. Mitä useammin nuoret katsovat televisiota ja videoita tai pelaavat Nintendo- ja tietokoneilla, sitä enemmän aikaa päivässä he myös niihin käyttävät ja sitä heikompaa heidän koulumenestyksensä on. Nuoret katsovat samoja viihdepainotteisia TV-ohjelmia ja käyttävät tietokoneita ainoastaan pelaamiseen. Kaupunkilais- ja maaseudun nuorten maailmankuvassa esiintyy eroja. - Tutkimus osoittaa viestintäkasvatuksen tarpeellisuuden.Asiasanat: koululaiset, käyttö, minäkuva, maailmankuva, joukkoviestimet, audiovisuaalinen viestintä