Tarvitsemme toisiamme tullaksemme itseksemme : sosiaalisesta kasvatuksesta peruskoulun ala-asteella
KIVIMÄKI, MAARIT; KOSKI, SALLA (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KIVIMÄKI, MAARIT
KOSKI, SALLA
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tämä tutkimus on osa Valkeakosken koulutoimen tutkimusprojektia. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sosiaalinen kasvatus huomioidaan peruskoulun ala-asteella.Tämän työn ongelmat ovat:Pääongelma:Miten sosiaalinen kasvatus huomioidaan peruskoulun ala-asteella?Alaongelmat:1) Mitä sosiaalisuus koulussa opettajien mielestä on?2) Miten opettajat kehittävät oppilaiden sosiaalisuutta?3) Millaisiksi opettajat kokevat omat mahdollisuutensa vaikuttaa oppilaiden sosiaaliseen kehitykseen?4) Onko opettajan sukupuolella ja sosiaalisuuteen kasvattamisella yhteyttä?5) Onko opettajan koulutuksella ja sosiaalisuuteen kasvattamisella yhteyttä?6) Onko opettajan työvuosilla ja sosiaalisuuteen kasvattamisella yhteyttä?7) Onko sukupuolella yhteyttä oppilaan sosiaalisuuteen?8) Onko oppilaan koulumenestyksellä yhteyttä oppilaan sosiaalisuuteen?9) Onko sisarusten määrällä yhteyttä oppilaan sosiaalisuuteen?10) Onko opettajan sosiaalisuuteen kasvattamisen arvostamisella yhteyttä oppilaan sosiaalisuuteen?Tutkimuksen kohteena on Valkeakosken peruskoulun 6.-luokkalaiset ja heidän opettajansa sekä muiden luokkien opettajia. Oppilaita tutkimukseen osallistui 243 ja opettajia 32.Tutkimuksen ongelmiin etsittiin vastauksia t-testein, ristiintaulukoinneilla ja varianssianalyyseilla. Sosiaalisuuden osa-alueiden ryhmittymistä tutkittiin faktorianalyysin avulla.Tutkimus osoitti, että sosiaalisen kasvatuksen tärkeys tiedostetaan peruskoulun ala-asteella. Opettajat käsittivät sosiaalisuuden lähinnä yhteistoiminnaksi, jolloin myös sosiaalinen kasvatus käsitettiin yhteistoimintaan kasvattamiseksi. Verrattaessa lapsen sosiaaliseen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä opettajat eivät arvostaneet itseään sosiaalisuuteen kasvattajina.Opettajien ja oppilaiden näkemykset sosiaalisesta kasvatuksesta luokassa erosivat yllättävän paljon toisistaan. Tutkimustulosten pohjalta voidaan havaita ristiriita opettajien sosiaalisen kasvatuksen arvostamisessa ja itsensä arvostamisessa sosiaalisena kasvattajana. Jo opettajien koulutusohjelmassa tulisi kiinnittää enemmän huomiota sosiaaliseen kasvatukseen ja koulutuksen tulisi tukea opettajaksiopiskelevien luottamusta omiin mahdollisuuksiinsa sosiaalisina kasvattajina.Asiasanat: sosiaalinen kasvatus