Oppilaan sosiaalinen asema luokassa ja sen yhteys hänen itsetuntoonsa
KOIVUNEN, RITVA; KOIVUSALO, SUSANNA (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KOIVUNEN, RITVA
KOIVUSALO, SUSANNA
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tämä tutkimus on osa apulaisprofessori Antti Kalliokosken johtamaa Valkeakosken kaupungissa suoritettua tutkimusprojektia. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaan itsetuntoa ja tekijöitä, jotka muokkaavat sitä, keskittyen koulun piiriin sijoittuvien tekijöiden kartoittamiseen. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten itsetunto eroaa oppilaalla, joka sijoittuu luokan sosiaalisessa hierarkiassa ylimmälle tasolle ja oppilaalla, joka sijoittuu alimmalle tasolle. Tästä muodostettiinkin tutkimuksen pääongelma. Lisäksi mielenkiinnon kohteena on selvittää tyttöjen ja poikien itsetunnon eroja sekä koulumenestyksen yhteyttä itsetuntoon. Tutkimuksessa vertaillaan myös sitä, onko oppilaan itsetunnossa eroa luokassa, jossa opettaja painottaa sosiaalisuutta ja luokassa, jossa opettaja ei ole niin kiinnostunut sosiaalisuuteen kasvattamisesta. Tämän tutkimuksen ongelmat ovat:1. Onko oppilaan sosiaalisella asemalla luokassa yhteyttä hänen itsetuntoonsa?1.1. Miten luokan sosiaalisessa hierarkiassa sijoittuvat hyvän itsetunnon ja vastaavasti huonon itsetunnon omaavat yksittäiset oppilaat?1.2. Onko tyttöjen ja poikien itsetunnossa eroja?1.3. Millainen yhteys oppilaan koulumenestyksellä on hänen itsetuntoonsa?1.4. Selittääkö koulumenestys oppilaan sosiaalista asemaa luokassa?2. Miten itsetunto eroaa luokassa, jossa opettaja painottaa sosiaalisuutta ja luokassa, jossa opettaja ei ole niin kiinnostunut sosiaalisuuteen kasvattamisesta?3. Onko luokan ilmapiirissä havaittavissa eroja opettajan ja oppilaiden kokemana?Tutkimuksen kohteena on 128 oppilasta Valkeakosken neljän ala-asteen 5.-6. -luokilta. Nämä kuusi tutkimukseen osallistuvaa luokkaa valittiin opettajille suunnatun esikartoituskyselyn perusteella. Esikartoituskysely selvitti opettajien sosiaalisen kasvattamisen asenteita ja sen avulla tutkimukseen haluttiin saada sosiaaliselta ilmapiiriltään mahdollisimman erilaisia luokkia. Valituissa luokissa oppilaat saivat täytettäväkseen henkilökohtaisen kyselylomakkeen, jonka avulla pyrittiin kartoittamaan oppilaan itsetuntoa, sosiaalista asemaa luokassa ja luokan ilmapiiriä.Tutkimusaineiston analyysi aloitettiin ottamalla siitä korrelaatiot ja keskiarvot. Itsetunnon jakautumista eri osa-alueisiin tutkittiin faktorianalyysin avulla. T-testillä ja varianssianalyysillä varmistettiin saatujen korrelaatioiden merkitsevyyttä.Tutkimus osoitti, että oppilaan sosiaalinen asema luokassa on yhteydessä hänen itsetuntoonsa. Suositut ja johtajaksi valitut oppilaat omaavat paremman itsetunnon kuin torjutut oppilaat. Myös hyvä koulumenestys näyttää parantavan itsetuntoa. Eroja itsetunnossa eri sukupuolten välillä ei tässä tutkimuksessa suuremmin löytynyt. Koulumenestys näyttää olevan yhteydessä sosiaalisen aseman kanssa. Ne, jotka menestyvät, ovat suositumpia kuin heikon koulumenestyksen omaavat. Sosiaaliselta ilmapiiriltään erilaisten luokkien suhteen ei oppilaiden itsetunnossa tutkimuksessa tullut esiin tilastollisesti merkitseviä eroja. Sitä vastoin saman luokan opettajan ja oppilaiden kokemukset luokan ilmapiiristä olivat osittain erilaisia.Tutkimuksen tulokset tukevat käsitystä, että luokan sosiaalinen ilmapiiri vaikuttaa osaltaan suuresti itsetunnon muovautumiseen. Opettajalla on suuri merkitys ystävällisen, yhteistyöhaluisen ja kannustavan ilmapiirin luomisessa. Jokaisen oppilaan tulisi saada luokassa vahvistusta minälleen ja tuntea itsensä hyväksytyksi. Vain tällaisessa ilmapiirissä hänen itsetuntonsa voi kehittyä positiiviseen suuntaan ja hänestä voi kehittyä itseensä luottava aikuinen.Asiasanat: sosiaalinen asema, luokkayhteisö, itsetunto, minäkuva