Asennoituminen kulttuuriopetukseen - tutkimus viidennen luokan saksanlukijoitten ja heidän opettajiensa asenteista
KATAJA, RITVA; NYSTRÖM, TIINA (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KATAJA, RITVA
NYSTRÖM, TIINA
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on selvittää ala-asteen oppilaitten ja saksan kielen opettajien asenteita kulttuuriopetusta kohtaan. Tutkimuksen kohteena oli neljän tamperelaisen ala-asteen koulun viidennen luokka-asteen oppilaat, jotka lukivat saksaa A-kielenään sekä heidän opettajansa.Aluksi pohdimme peruskoulun opetussuunnitelmaan sisältyviä kulttuuriopetustavoitteita ja kulttuuriopetukseen läheisesti liittyviä aihekokonaisuuksia, joista tutkimuksemme kannalta tärkein on kansainvälisyyskasvatus. Tutkimuksemme teoreettinen osa käsittelee myös peruskoulun vieraiden kielten opetussuunnitelmaa ja siihen sisältyviä kulttuuriopetuksen tavoitteita sekä kielen opetuksessa tapahtuneita muutoksia.Seuraavaksi pohdimme kulttuurin merkitystä, esittelemme kulttuurin yleismaailmallisia piirteitä ja tarkastelemme kulttuurin oppimista. Teoreettisen osan lopussa käsittelemme kulttuuriopetuksen ja kielenopetuksen yhteisiä piirteitä.Tutkimusaineistonamme on 102 oppilaan täyttämät kyselylomakkeet, joilla tutkimme oppilaitten herkistymiskykyä vieraan kulttuurin edustajia kohtaan sekä opettajia haastattelemalla kerätty nauhamateriaali. Tutkimuksella haimme vastauksia seuraaviin kysymyksiin:1. Minkälaiset ovat oppilaitten asenteet saksalaisia kohtaan?2. Miten saksan kielen opettajat suhtautuvat kulttuurin opettamiseen?Tutkimuksessa havaitsimme, että suurin osa oppilaista suhtautuu myönteisesti ja osoittaa eläytymiskykyä ja on omaksunut saamansa usein suunnittelemattomankin kulttuuriopetuksen. Opettajia haastattelemalla saimme selville, että opetukseen kaivataan lisäkoulutusta sekä kulttuuriopetukseen suunniteltua materiaalia. Tutkimuksemme perusteella voimme sanoa, että sekä oppilaat että opettajat suhtautuvat kulttuuriopetukseen myönteisesti.Asiasanat: kulttuuri, opetus, kielet, peruskoulun ala-aste, asenteet, koululaiset, ulkomaalaiset