Peruskoulun ala-asteen 3.-4. ja 5.-6. -luokan oppilaiden suhtautumisesta koululiikuntaan ja kilpailuihin koululiikunnassa sekä heidän suoriutumismotivaatiostaan
HORN, NILS-JOHAN; PULKKINEN, JUHA (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HORN, NILS-JOHAN
PULKKINEN, JUHA
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tutkimuksemme tekoa on ohjannut apulaisprofessori Antti Kalliokoski. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää peruskoulun ala-asteen 3.-4. ja 5.-6. -luokan oppilaiden suhtautumista koululiikuntaan ja kilpailuihin koululiikunnassa sekä heidän suoriutumismotivaatiotaan.Tutkimuksemme pääongelmat ovat:1) Millainen on ala-asteen 3.-6. -luokan oppilaiden koululiikuntamotivaatio?2) Millaisessa yhteydessä koulunkäyntimotivaatio on koululiikuntamotivaatioon?3) Miten ala-asteen 3.-6. -luokan oppilaat suhtautuvat kilpailutilanteisiin liikuntatunneilla?4) Ovatko joukkuekilpailut suositumpia kuin yksilökilpailut?5) Millaista suoriutumismotivaatiota ala-asteen 3.-6. -luokan oppilailla esiintyy?Tutkimus suoritettiin Helsingin Oulunkylän ala-asteella sekä Askolan Kirkonkylän koululla. Tutkimukseen osallistui 114 oppilasta.Tutkimuksen ongelmiin etsittiin vastauksia mm. testaamalla ryhmien välisiä eroja t-testillä sekä varianssianalyysillä.Tutkimus osoitti, että ala-asteen 3.-6. -luokan oppilailla on hyvä koululiikuntamotivaatio. Poikien koululiikuntamotivaatio oli hieman parempi kuin tyttöjen. Nuoremmilla oppilailla oli hieman korkeampi koululiikuntamotivaatio kuin vanhemmilla oppilailla.Koulunkäyntimotivaatiolla ja koululiikuntamotivaatiolla oli tutkimuksessamme selvä yhteys. Mielenkiintoista tämän ongelman tuloksissa oli 10 pojan ryhmä, joka ilmoitti, etteivät he pidä koulunkäynnistä lainkaan, mutta pitävät koululiikunnasta erittäin paljon. Tutkimuksemme osoitti, että oppilaat ovat melko innokkaita kilpailemaan koululiikunnassa. Pojat olivat tyttöjä innokkaampia kilpailemaan. Nuoremmat oppilaat ilmoittivat kilpailevansa mielummin kuin vanhemmat oppilaat.Tutkimuksmme vahvisti aikaisempien tutkimusten tuloksia, joiden mukaan oppilaat kilpailevat mielummin joukkueessa kuin yksilönä.Oppilaiden suoriutumismotivaatiota mitattaessa saimme tuloksen, jonka mukaan oppilaat ottavat keskimäärin mielellään riskejä. Tutkimuksemme mukaan pojat ottavat tyttöjä mielummin riskejä.Asiasanat: asenteet, oppilaat, liikunta, koulu