Vanhempien ja opettajien näkemyksiä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä ja kasvatuksesta Valkeakosken ala-asteiden 1. ja 6. luokilla
HELMINEN, MIKA; KALLIO, ANITA (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HELMINEN, MIKA
KALLIO, ANITA
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tutkimus on tehty Valkeakosken koulutoimen avustuksella ja tulokset ovat käytettävissä koulutoimen suunnitteluun. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla vanhempien ja opettajien käsityksiä sekä asenteita kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Myös kasvatuksen asenteellista ja tiedollista vastuunjakoa on pyritty kuvailemaan. Yhteistyön sisäisiä ja ulkoisia esteitä kartoitettiin tämän tutkimuksen avulla.Vastausten perusteella etsittiin eroja vanhempien ja opettajien välillä sekä 1. ja 6. luokkien opettajien ja vanhempien välillä.Tutkimuksen pääongelmat ovat:1) Millaisia ovat asenteet kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön?2) Miten opettajat ja vanhemmat toteuttavat kodin ja koulun välistä yhteistyötä.3) Mitä yhteistyön esteitä on kodin ja koulun välillä?4) Minkälaisia käsityksiä on kasvatuksen vastuunjaosta kodin ja koulun välillä?5) Mitkä ovat kodin ja koulun yhteistyön vaikutukset opettajien ja vanhempien mielestä?6) Miten kodin ja koulun yhteistyötä voidaan opettajien ja vanhempien mielestä kehittää?Tutkimuksen kohteena oli Valkeakosken ala-asteiden 1. ja 6. luokkien opettajat (30) ja perheet (512). Kato oli vanhempien osalta jopa 72 % ja opettajien osalta 27 %.Tutkimuksen ongelmiin etsittiin vastauksia testaamalla ryhmien välisiä eroja t-testillä ja varianssianalyysillä. Vanhempien asennoitumista tutkittiin tekemällä faktorianalyysi. Keskihajontoja ja keskiarvoja vertaamalla etsittiin myös ryhmien välisiä eroja. Kvalitatiivisten vastausten ryhmittelyllä analysoitiin opettajien ja vanhempien käsityksiä yhteistyön vaikutuksista ja yhteistyön kehittämisestä.Tutkimus osoitti, että sekä 1. että 6. luokan opettajat ja vanhemmat pitävät kodin ja koulun yhteistyötä tärkeänä. Suuren kadon takia saattaa olla kuitenkin niin, että juuri ne, jotka ovat jättäneet vastaamatta, eivät pidä sitä tärkeänä. Opettajien mielestä suurin yhteistyön este on vanhempien passiivinen tai negatiivinen asenne, sitä väitettä tämän tutkimuksen kato tukee.Tutkimuksen tulokset tukevat kodin ja koulun yhteistyön kehittämisen tarvetta. Kun vanhemmat ja opettajat tuntevat toistensa kasvatustavoitteet, asennoituvat yhteisvastuullisesti kasvatukseen ja pystyvät karsimaan esteet yhteistyön tieltä, niin silloin voidaan kodin ja koulun yhteistyötä suunnitella ja kehittää oppilaiden etujen mukaisiksi.Asiasanat: koti, koulu, yhteistyö