Minä ja opettaja : kuudes-, seitsemäs- ja yhdeksäsluokkalaisten näkemyksiä siitä, millaisena oppilaat kokevat opettajan
KAITALA, NINA; TARVAINEN, HANNA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KAITALA, NINA
TARVAINEN, HANNA
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tämä tutkimus selvittää, millaisena oppilaat kokevat opettajan. Neljänä osa-alueena ovat opettajan vallankäyttö, oppilaan ja opettajan suhde, opettajan rooli ja ihanneopettajan ominaisuudet. Tutkimuksen kohteena oli kaksi kuudetta luokkaa, toinen Kangasalta Suoraman ala-asteelta, toinen Tampereelta Haiharan ala-asteelta, sekä seitsemäs ja yhdeksäs luokka, molemmat Kangasalta Pikkolan yläasteelta. Yhteensä oppilaita oli mukana 92.Tutkimusotteemme on kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin kirjoitelmien ja kahden parihaastattelun avulla. Haastateltavat olivat kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisia, ja heidät oli valittu kirjoitelmien perusteella. Aineiston luokittelu tapahtui aineistolähtöisesti ilman valmista analyysikaavaa. Luokat syntyivät kirjoitelmista esiin nousseiden neljän osa-alueen pohjalta. Haastattelun annin sulautimme kirjoitelmien pohjalta syntyneisiin luokkiin.Yleisesti ottaen oppilaat ovat sitä mieltä, että opettajalla on vielä valtaa, jota hän käyttää eri tavoin. Valtakeinoiksi oppilaat mieltävät työrauhan säilyttämiseen pyrkivät keinot, säännöt, rangaistukset, epätasapuolisen kohtelun sekä henkisen ja fyysisen vallankäytön. Oppilaiden mielestä vallankäyttö on paikallaan silloin, kun opettaja saa sen avulla työrauhan luokkaan. Vallankäytön huonoja puolia ovat kaikki ne, jotka alentavat oppilasta, esimerkiksi syrjiminen, nolaaminen ja tarpeettomien tehtävien antaminen. Opettajan vallankäyttö saa oikeutuksensa siitä, että se kuuluu opettajan työnkuvaan. Kuitenkaan oppilaiden yksityiselämään opettajat eivät saisi puuttua eivätkä koskea oppilaisiin fyysisesti. Vallankäytön teho riippuu ennen kaikkea opettajan persoonasta. Suurin osa oppilaista kunnioittaa opettajaa, ehtona se, että myöskin opettaja kunnioittaa heitä. Kunnioitukselle perustansa antavat erilaiset asiat aina jälki-istunnon pelosta opettajan ammattitaidon ja ihmisyyden kunnioittamiseen.Oppilas-opettajasuhteita on yhtä monta kuin oppilasta ja opettajaakin. Hyvinkin erilaiset suhteet olemme tulososiossa pelkistäneet hyväksi, neutraaliksi ja huonoksi suhteeksi oppilaan kuvauksen perusteella. Suurimmalle osalle oppilaista opettaja on edelleen tärkeä, mutta vain opettajana. Opettajan ja tiedonsiirtäjän rooli nouseekin oppilaiden mielestä toiseksi yleisimmäksi rooliksi auttajan jälkeen. Oppilaat tietävät hyvin tarkasti, millainen on hyvä opettaja: hän on muun muassa napakka, ammatti- ja ihmissuhdetaitoinen, kärsivällinen, kaverillinen, tasapuolinen ja huumorintajuinen. Lisäksi hän päästää aikaisin tunnilta ja kuuntelee oppilaita.Asiasanat: opettajat - arviointi, opettaja-oppilassuhde, vallankäyttö - opettajat, auktoriteetti - opettajat, koululaiset - käsitykset - opettajat