Pääkohtia Montessori-pedagogiikan lapsikäsityksestä, kasvatuksen päämääristä, käytännöistä ja keinoista
TAMPIO, ANITTA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TAMPIO, ANITTA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitellään Maria Montessorin perustaman Montessori-pedagogiikan lapsikäsitystä, kasvatuksen päämääriä ja käytäntöjä ja keinoja, joilla toteuttaa kasvatusta. Tutkielmassa on myös pyritty tarkastelemaan Montessorin lapsikäsitystä verrattuna yleisimpiin kasvatusfilosofian ihmiskäsityksiin. Lisäksi tutkielmassa verrataan Montessori-pedagogiikan ja peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden 1985 ja varsinkin 1994 kasvatuspäämääriä, käytäntöjä ja keinoja.Työni tavoitteena on:(1) Analysoida Maria Montessorin käsitystä lapsesta ja kasvatuksesta.(2) Kartoittaa, mitkä päämäärät Maria Montessori asetti lapsen kasvatukselle.(3) Selvittää, mitkä ovat tärkeimmät keinot kasvatuspäämäärien saavuttamiseksi.(4) Selvittää, mikä on kasvattajan ja yhteisön tehtävä lapsen kasvun ohjaamisessa.(5) Selvittää, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä on kasvatuspäämäärissä Montessori-pedagogiikan ja peruskoulun välillä.Tavoitteisiin pyrin ennen kaikkea Maria Montessorin oman tuotannon avulla, mikä on ollut alkuperäislähteenä. Tosin käännettynä englannin-, ruotsin- tai suomenkielelle, sillä Maria Montessori kirjoitti italiaksi ja ranskaksi. Siihen pohjautuen olen käyttänyt apuna häntä tutkineiden kirjoituksia, joita on siis käytetty toisen käden lähteenä. Ja jotta työssä ei tulisi esille pelkästään subjektiivinen näkemys, olen esittänyt jonkin verran Montessori-pedagogiikkaa tutkineiden esittämää kritiikkiä. Lisäksi lähteinä on käytetty peruskoulun opetussuunnitelman perusteita 1985 ja 1994.Tutkielma etenee siten, että aluksi esitellään Maria Montessorin elämänkertaa ja sen vaikutusta hänen ajatuksiinsa lapsesta ja kasvatuksesta. Seuraavaksi on pääkohtia hänen lapsikäsityksestään ja keskeisimmät kasvatuksen päämäärät. Sitten esitellään ne keinot ja käytännöt, joilla voidaan saavuttaa nämä kasvatuksen päämäärät. Lopuksi esitellään peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden kasvatustyön päämäärät, käytännöt ja keinot ja vertaillaan niitä Montessori-pedagogiikan päämääriin, käytäntöihin ja keinoihin.Asiasanat: Montessori-pedagogiikka, kasvatustavoitteet