Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien työssään kokemia ongelmatilanteita

KIVIKANGAS, TIMO; TALVITIE, IRJA (1995)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



KIVIKANGAS, TIMO
TALVITIE, IRJA
1995

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen yleisenä tarkoituksena on kuvailla mitä ja minkälaisia tilanteita luokanopettajat pitävät ongelmallisina kouluyhteisön kontekstissa. Yksilölliseltä kannalta katsottuna tutkimuksen tarkoituksena voidaan nähdä pyrkimys laajentaa ymmärrystä kokemusmaailmamme, tässä tutkimuksessa luokanopettajan työn kriittisten piirteiden, ulottuvuuksista. Toivomme ajanmukaisen kuvauksen näistä piirteistä antavan paremmat mahdollisuudet kaikille kouluyhteisön parissa toimiville tahoille kehittää toimintaansa kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi.Tutkimuksen kohdejoukkona oli 22 luokanopettajaa Jurvan ja Hämeenlinnan kouluilta. Haaastatteluissa tuli edustetuiksi koulutukseltaan muodollisesti päteviä ja epäpäteviä, miehiä ja naisia, opettajia maaseudulta ja kaupungeista sekä työkokemukseltaan uransa alussa olevia ja pian eläkkeelle siirtyviä luokanopettajia.Tämä tutkimus on luonteeltaan kuvaileva ja sen aineisto on hankittu haastattelemalla luokanopettajia critical incident-menetelmän mukaisella strategialla. Tutkimusote on noudattanut hermeneuttista tutkimuksen paradigmaa.Luokanopettajien kuvailemat tapaukset kohdistuivat tämän tutkimuksen aineistossa pääluokittain opettajan työtehtävään, työn kohteeseen; oppilaaseen ja opettajan ammattitaitoon liittyviin ongelmatilanteisiin. Esille tulleita ongelmatyyppejä olivat opetustapahtuman suunnittelusta tai toteuttamisesta-, kodin ja koulun yhteistyön puutteista-, koulun sisäisistä yhteistyön puutteista- ja työ- sekä käytöshäiriöistä johtuvat ongelmatilanteet, välituntivalvontaan liittyvä ongelmatilanne, oppimisvaikeuksiin liittyvät ongelmatilanteet ja ammattitaitoon kohdistuvat ongelmatilanteet. Tässä aineistossa ongelmatilanteet näyttivät keskittyvän erityisesti vuorovaikutuksessa tapahtuviin tilanteisiin.Asiasanat: luokanopettajat, työrauha - koulu, ongelmalapset - koulu, luokkatyöskentely - häiriöt, poikkeava käyttäytyminen - oppilaat, opettaja-oppilassuhde, opetustilanne - häiriöt
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39852]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste