Korpinpolskaa ja koreografioita : kartoittava tutkimus aikuisten kansantanssiharrastuksesta
KIVIMÄKI, PAULA; OKSANEN, SIRPA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KIVIMÄKI, PAULA
OKSANEN, SIRPA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan aikuisten kansantanssiharrastusta ohjaajien näkökulmasta. Tarkoituksena on kuvata ohjaajien suhtautumista harrastuksen muuttumiseen sekä selvittää, miten aikuiskasvatuksen periaatteet toteutuvat harrastuksessa. Tutkimus on luonteeltaan kartoittava. Sen tarkoituksena on kuvailla aikuisten kansantanssiharrastusta monipuolisesti. Tuloksia voidaan hyödyntää ohjaajakoulutuksen suunnittelussa.Aikuiskasvatuksen oppijakeskeisyysperiaatteen toteutumista kansantanssiharrastuksessa selvitetään tutkimalla ohjaajien roolia opetusprosessin eri vaiheissa. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen sisällön analyysi, jonka tulokset esitetään karrikoituina ohjaajatyyppeinä. Aineisto on hankittu kyselylomakehaastattelulla. Kyselyyn vastanneet 130 ohjaajaa on tyypitelty harrastuksen kehittämispyrkimyksensä ja ohjaajakeskeisyytensä mukaan. Tyypittelyn pohjalta on valittu neljä erilaista ohjaajaa teemahaastatteluun, jonka tuloksia käytetään kuvailun elävöittämiseen ja tutkimuksen luotettavuuden varmentamiseen.Tutkimuksen mukaan kansantanssiohjaajat suhtautuvat myönteisesti harrastuksen muuttumiseen, mutta kovin voimakkaita uudistuksia ei ole odotettavissa. Muutoshalukkuus riippuu siitä, mitä ohjaaja pitää harrastuksen tavoitteena. Perinteen siirtämiseen keskittyvät ohjaajat eivät näe tarpeelliseksi harrastuksen muuttamista. Uudistuksia ajavat voimakkaimmin ne ohjaajat, jotka pyrkivät nostamaan kansantanssin muiden tanssitaiteiden asemaan. Tulokset viittaavat siihen, että kansantanssiharrastus on eriytymässä selvästi eri tavoin toimiviin harrastajaryhmiin.Oppijakeskeisyys ei ole kansantanssiharrastukselle tyypillinen piirre, vaikka ohjaajat pohtivat asioita myös harrastajan näkökulmasta. Harrastussisältöjen suunnittelussa ollaan lähempänä aikuiskasvatuksen periaatteita kuin opetuksen toteutusvaiheessa. Opetustilanteessa ohjaaja ottaa vastuun ja harrastajat asettuvat oppilaan rooliin. Ohjaajan auktoriteettirooli on sopusoinnussa harrastuksen perinteisen tehtäväkäsityksen, tanssiperinteen siirtämisen kanssa. Oppijakeskeisyyden vähäinen ilmeneminen kansantanssiharrastuksessa liittyy myös harrastuksen ryhmäluonteeseen. Tutkimus antaa perusteita kansantanssiharrastuksen oppijakeskeisyyden tarkoituksenmukaisuuden selvittämiseksi jatkotutkimuksissa.Asiasanat: kansantanssit, tanssi - harrastukset - aikuiset, aikuiskasvatus