Kuudesluokkalaisen maailmankuva : arvo- ja asenneluontoiset maailmantulkinnat
NIEMI, KARI (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
NIEMI, KARI
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millainen on nykypäivän kuudesluokkalaisen maailmankuva. Tutkimuksessa pyrittiin kartoittamaan kuudesluokkalaisen maailmankuvaa, vertaillen tyttöjen ja poikien sekä tavallisten peruskoululaisten ja Helsingin kristillisen koulun oppilaiden maailmankuvia. Tutkimuksessa keskityttiin tutkimaan yksilön arvo- ja asennetyyppisiä maailmantulkintoja.Tutkimuksen teoreettinen tausta on rakennettu yleisen maailmankuvateorian ympärille. Maailmankuvateoriaa on pyritty lähestymään useampien tutkijoiden näkökulmista. Kyselylomakkeen muotoilemisessa taustateoriana käytettiin Mannisen (1977) maailmankuvan osa-alueiden jaottelua. Keskeinen käsite tässä tutkimuksessa on arvo- ja asennetyyppiset maailmantulkinnat. Arvo- ja asennetyyppisillä maailmantulkinnoilla tarkoitetaan yksilön käsityksiä yhteiskuntarakenteesta, kansasta, valtiosta ja historian kulkua määräävistä tekijöistä.Kuudesluokkalaisen maailmankuvan kartoittamiseksi suoritettiin kyselytutkimus (N=188) kevään 1995 kuluessa. Tutkimuksen koehenkilöistä puolet oli tyttöjä ja puolet poikia. Kaikki koehenkilöt olivat kuudesluokkalaisia eli näin ollen 12-13-vuotiaita. Tutkimuksen koehenkilöt ovat Forssan Talsoilan ala-asteelta (N=26), Jokioisten Vaulammin ala-asteelta (N=13), Kouvolan Sarkolan ja Kankaan ala-asteilta (N=61), Valkealan Lappakosken ala-asteelta (N=8), Hämeenlinnan normaalikoulusta (N=16), Helsingin Puistolan ala-asteelta (N=30), Helsingin kristillisestä koulusta (N=19) ja Rovaniemen Viirinkankaan ala-asteelta (N=15). Kyseessä on harkittu näyte. Keskeisinä analyysimenetelminä käytettiin korrelaatiomatriisia ja faktorianalyysia, joiden perusteella muodostettiin sitten 12 summamuuttujaa varimax-rotatoidun faktorianalyysin perusteella. Tyttöjen ja poikien, tavallisten peruskoulujen ja kristillisen koulun oppilaiden summamuuttujapisteiden eroja analysoitiin t-testillä. Lisäksi tehtiin summamuuttujien välisistä yhteyksistä korrelaatiomatriisi.Valmiiden kyselylomakkeiden vastaukset syötimme SPSS-tilasto-ohjelmaan ja teimme sen avulla tarvittavat testit. Käyttämiämme menetelmiä olivat tilastolliset menetelmät Spearmanin korrealaatiotestiä, Studentin t-testi ja faktorianalyysi sekä Gronbachin alfa-reliabiliteettitesti.Eroa arvo- ja asenneluontoisissa maailmantulkinnoissa löytyi tutkimuksen tulosten perusteella sekä tavallisen peruskoulun ja Helsingin kristillisen koulun välillä että myös sukupuolten välillä. Tavallisen peruskoulun oppilaat näyttävät kallistuvan Helsingin kristillisen koulun oppilaita enemmän tieteelliseen positivismiin. Tutkimuksen tulosten mukaan tytöt suhtautuvat tulevaisuuteen poikia pessimistisemmin. Helsingin kristillisen koulun oppilaat eivät ole yhtä vapaamielisiä kuin tavallisen peruskoulun oppilaat.Asiasanat: maailmankuva - koululaiset, uskonnollisuus - koululaiset