Ala-asteen viides- ja kuudesluokkalaisen ajantajun kehittyneisyys ja sen yhteys historian oppimiseen
MERIVALO, JOHANNA; MODIG, PÄIVI (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MERIVALO, JOHANNA
MODIG, PÄIVI
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen on ala-asteen viides- ja kuudesluokkalaisen ajantajun kehittyneisyys ja mikä on sen yhteys historian oppimiseen. Koska kyky käsitellä aikaa on yksi historian oppimisen perusedellytyksistä, halusimme selvittää, missä määrin kyseinen kyky vaikuttaa historian oppiaineessa menestymiseen. Lisäksi pyrimme kartoittamaan historian opiskelumotivaation ja opetuksessa käytettyjen työtapojen yhteyttä ajantajun kehittyneisyyteen sekä oppiaineessa menestymiseen.Tämän työn tutkimusongelmia ovat:1) Miten viides- ja kuudesluokkalainen käsittää historiallista tietoa?2) Ilmeneekö viides- ja kuudesluokkalaisten kyvyissä käsitellä aikaa laadullisia eroja?3) Millainen on oppilaiden motivaatio historian opiskeluun ja miten sitä voitaisiin kehittää?4) Millaisia ovat historian opetuksen käytetyimmät työtavat ala-asteella?5) Onko historian opiskelumotivaatiolla ja opetuksessa käytetyillä työtavoilla yhteyttä historian oppiaineessa menestymiseen?6) Millaisia haasteita ja vaikeuksia historian opetuksessa ja oppimisessa saattaa ilmetä ja miten mainittuja ongelmia voitaisiin ratkaista?Tutkittavina oli yhteensä 174 oppilasta kuudelta eri 5. ja 6. luokalta. Suoritimme kyseisillä luokilla itse laadittuun mittariin pohjautuvan kyselyn. Kaikki koehenkilöt suorittivat tehtävät samojen ohjeiden mukaan samanlaisissa olosuhteissa.Tutkimuksen ongelmiin etsimme vastauksia kyselylomakkeita analysoimalla. Kaikki tehtävät pisteytimme kvantitatiivisesti vertailukelpoisiksi. Pisteytyksen jälkeen laadimme yksittäisistä muuttujista neljä suurempaa summamuuttujaa, joiden yhteyksiä tarkastelimme lähemmin.Tutkimus osoitti, että mitä motivoituneempi oppilas on historian opiskeluun, sitä kehittyneempi on hänen kykynsä käsitellä aikaa. Ajantajun kehittyessä myös menestyminen historian opinnoissa kasvaa. Lisäksi historian opetuksessa käytettyjen työtapojen monipuolisuudella on yhteyttä opiskelumotivaatioon ja opinnoissa menestymiseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan olettaa, että ajantajun kehittyneisyys on hyvin ratkaisevaa historian ainesisältöjen sisäistämisessä. Opettajan tulisi olla tietoinen lapsen ajantajun kehittymisprosessista ja ottaa tämän prosessin kulku huomioon opetuksen ainesisältöjä ja työtapoja suunnitellessaan.Asiasanat: aika - käsitteet - lapset, historia - oppiminen - peruskoulun ala-aste, lapset - ajattelu