Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ala-asteen viides- ja kuudesluokkalaisen ajantajun kehittyneisyys ja sen yhteys historian oppimiseen

MERIVALO, JOHANNA; MODIG, PÄIVI (1995)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



MERIVALO, JOHANNA
MODIG, PÄIVI
1995

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen on ala-asteen viides- ja kuudesluokkalaisen ajantajun kehittyneisyys ja mikä on sen yhteys historian oppimiseen. Koska kyky käsitellä aikaa on yksi historian oppimisen perusedellytyksistä, halusimme selvittää, missä määrin kyseinen kyky vaikuttaa historian oppiaineessa menestymiseen. Lisäksi pyrimme kartoittamaan historian opiskelumotivaation ja opetuksessa käytettyjen työtapojen yhteyttä ajantajun kehittyneisyyteen sekä oppiaineessa menestymiseen.Tämän työn tutkimusongelmia ovat:1) Miten viides- ja kuudesluokkalainen käsittää historiallista tietoa?2) Ilmeneekö viides- ja kuudesluokkalaisten kyvyissä käsitellä aikaa laadullisia eroja?3) Millainen on oppilaiden motivaatio historian opiskeluun ja miten sitä voitaisiin kehittää?4) Millaisia ovat historian opetuksen käytetyimmät työtavat ala-asteella?5) Onko historian opiskelumotivaatiolla ja opetuksessa käytetyillä työtavoilla yhteyttä historian oppiaineessa menestymiseen?6) Millaisia haasteita ja vaikeuksia historian opetuksessa ja oppimisessa saattaa ilmetä ja miten mainittuja ongelmia voitaisiin ratkaista?Tutkittavina oli yhteensä 174 oppilasta kuudelta eri 5. ja 6. luokalta. Suoritimme kyseisillä luokilla itse laadittuun mittariin pohjautuvan kyselyn. Kaikki koehenkilöt suorittivat tehtävät samojen ohjeiden mukaan samanlaisissa olosuhteissa.Tutkimuksen ongelmiin etsimme vastauksia kyselylomakkeita analysoimalla. Kaikki tehtävät pisteytimme kvantitatiivisesti vertailukelpoisiksi. Pisteytyksen jälkeen laadimme yksittäisistä muuttujista neljä suurempaa summamuuttujaa, joiden yhteyksiä tarkastelimme lähemmin.Tutkimus osoitti, että mitä motivoituneempi oppilas on historian opiskeluun, sitä kehittyneempi on hänen kykynsä käsitellä aikaa. Ajantajun kehittyessä myös menestyminen historian opinnoissa kasvaa. Lisäksi historian opetuksessa käytettyjen työtapojen monipuolisuudella on yhteyttä opiskelumotivaatioon ja opinnoissa menestymiseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan olettaa, että ajantajun kehittyneisyys on hyvin ratkaisevaa historian ainesisältöjen sisäistämisessä. Opettajan tulisi olla tietoinen lapsen ajantajun kehittymisprosessista ja ottaa tämän prosessin kulku huomioon opetuksen ainesisältöjä ja työtapoja suunnitellessaan.Asiasanat: aika - käsitteet - lapset, historia - oppiminen - peruskoulun ala-aste, lapset - ajattelu
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41180]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste