Luova kuvataiteilija
LÄHDE, PEKKA; MARTTILA, PAULA (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LÄHDE, PEKKA
MARTTILA, PAULA
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuvataiteellisesti luovan henkilön persoonallisuuden piirteitä, kuvataiteellisen prosessin kulkua ja kuvataiteellisen produktin valmistumista sekä tutkia lapsuus- ja nuoruusajan ympäristön vaikutusta kuvataiteellisesti luovan henkilön lahjakkuusalueen kehittymiseen.Tämä opinnäytetyö liittyy Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksella vuonna 1992 aloitettuun laajempaan lahjakkuutta ja luovuutta kartoittavaan tutkimusprojektiin.Tutkimus suoritettiin keväällä 1993 käyttäen haastattelua ja itsearviointilomaketta tutkimusmenetelmänä. Kohderyhmänä olivat suomalaiset nuoret alle 35-vuotiaat taiteilijaseuroihin kuuluvat kuvataiteilijat. Vertailuryhmiksi tutkimusprojektista kuvataiteilijoille valittiin näyttelijät, kirjailijat sekä keksijät.Tutkimuksen pääongelmat ovat:1. Minkälaisista piirteistä koostuu kuvataiteellinen persoonallisuus?2. Miten kuvataiteilija kokee luovan prosessointinsa?3. Mikä on onnistunut kuvataiteellinen produkti?4. Miten lapsuus- ja nuoruusajan ympäristö on kehittänyt taiteilijan kuvataiteellista luovuutta?Tutkimuksemme mukaan persoonallisuuden piirteiltään hyvinkin erilaiset ihmiset toimivat kuvataiteilijoina. Valmista muottia kuvataiteilijalle ei ole. Haastateltavilta löytyi tiettyjä yhteisiä persoonallisuuden piirteitä:- Luonteeltaan kuvataiteilijat olivat itsenäisyyteen ja yksilöllisyyteen pyrkiviä, herkkiä ja rauhallisia, introverttejä sekä voimakkaita tunteita kokevia ja intuitiivisia.- Prosessoidessaan kuvataiteilijat olivat uteliaita, riskejä ottavia sekä ideoilla leikitteleviä. He olivat ilmaisukykyisiä ja määrätietoisia, ahkeria ja huolellisia sekä kunnianhimoisia ja keskittymiskykyisiä.- Lisäksi taiteilijat olivat sosiaalisia ja huumorintajuisia.- Kuvataiteilijat kokivat voimakkaita tunteita prosessoidessaan; suurin osa tunsi mielihyvää ja osa koki sekä mielihyvän että tuskan tunteita.- Prosessi päättyy ja onnistunut produkti on valmis kun taiteilija joko kokee sisäisen tunteen, että teos on valmis, tai taiteilija huomaa teoksensä "elävän omaa elämäänsä".- Lapsuus- ja nuoruusajan ympäristöstä erotimme kaksi osaa, kodin ja oppivelvollisuuskoulun. Kodin vaikutus kuvataiteellisen lahjakkuuden ja luovuuden kehittymiseen on ilmeinen. Tässä tutkimuksessa koulun vaikutus kuvataiteellisen lahjakkuuden ja luovuuden kehittymiselle jäi melko yhdentekeväksi.Asiasanat: kuvataiteilijat, luovuus