Portfolio - oppimiskansio vai näytesalkku opettajankoulutuksessa? : miten kasvatustieteellistä portfoliota hyödynnettiin päättöharjoittelijan ammatillisen kasvun ja reflektoinnin tukena Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksessa keväällä 1994
LIEVONEN, KATI; MANNINEN, KARITA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LIEVONEN, KATI
MANNINEN, KARITA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kasvatustieteellistä portfoliota hyödynnettiin päättöharjoittelijan ammatillisen kasvun ja reflektoinnin tukena Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksessa keväällä 1994. Tutkimuksemme pääongelman olemme jakaneet seuraaviin alaongelmiin.1. Miten opiskelijat kokivat portfolion käytön päättöharjoittelussa?2. Kuvastavatko kohderyhmän opiskelijoiden portfoliot suunnittelu- ja takautuvaa reflektointia?3. Millaisia ammatillisen kehittymisen tavoitteita kohderyhmän opiskelijat asettivat itselleen päättöharjoittelun aikana?4. Onko kohderyhmän opiskelijoiden portfolioissa nähtävissä ammatillisen kasvun tavoitteiden suuntaista reflektointia?5. Miten kohderyhmän opiskelijat ja ohjaajat sisäistivät portfolion päättöharjoittelussa?6. Millaisena kohderyhmän ohjaajat kokivat portfolion käytön päättöharjoittelussa?Tutkimuksemme oli case-tutkimus, jonka kohderyhmänä oli kymmenen opiskelijan, kahden luokanlehtorin ja kahden didaktikon muodostama tiimi. Tutkimuksen aineisto koostui kohderyhmän opiskelijoiden portfolioista ja heidän haastatteluistaan päättöharjoittelun puolivälissä ja sen lopussa sekä kohderyhmän ohjaajien haastatteluista päättöharjoittelun lopussa. Aineistoa täydensivät kaikille päättöharjoitteluun osallistuneille opiskelijoille jaettu kyselykaavake sekä tiimikokousten observoinnit.Tutkimuksemme tuloksista käy ilmi, että opiskelijoiden asenne portfoliotyöskentelyä kohtaan oli myönteinen. Päättöharjoittelijan ammatillisen kasvun ja reflektoinnin tukena kasvatustieteellistä portfoliota hyödynnettiin siten, että opiskelija asetti itselleen henkilökohtaiset ammatillisen kasvun tavoitteet ja keräsi kaiken harjoittelun aikana syntyneen materiaalin yksiin kansiin. Portfolion merkitys opiskelijan ammatillisen kasvun ja reflektoinnin välineenä jäi kuitenkin epämääräiseksi. Ammatillisen kasvun tavoitteiden asettaminen tuki opiskelijoiden ammatillista kehittymistä, mutta ammatillisen kasvun reflektoinnin puuttuminen portfoliosta jätti hyvän idean puolitiehen. Tiedon puute ja toiminnan jäsentymättömyys vesittivät lupaavan kokeilun.Asiasanat: opettajankoulutus - luokanopettajat, opetusharjoittelu, itsearviointi - opiskelijat - luokanopettajat, portfoliot