Onko tietokoneen käytöllä yhteyttä lapsen ystävyyssuhteisiin ja harrastuksiin? : Hämeen läänin tietokonekoulujen sekä tietokonetta ei-käyttävien 5.-6. luokan oppilaiden vertailua
LAINE, SANNA; PAALASMAA, SUSANNA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAINE, SANNA
PAALASMAA, SUSANNA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on etsiä vastausta siihen, onko tietokoneiden ja tietokonepelien käytöllä yhteyttä lasten ystävyyssuhteisiin ja harrastuksiin. Tutkimuksen ongelma perustuu brasilialaisen professorin Valdemar Setzerin väittämiin. Hänen mukaansa tietokone vaikuttaa lapsen sosiaalisuuteen ja tunne-elämän heikkenemiseen, eikä siksi sovi alle 17-vuotiaille.Tutkimuksen ongelmat ovat:1. Onko tietokoneen käyttäjien ja ei-käyttäjien harrastusten määrässä eroa2. Onko tietokoneen käyttäjien ja ei-käyttäjien hyvien ystävien määrässä eroa3. Onko harrastusten sisällössä ja harrastamistiheydessä eroa käyttäjillä ja ei-käyttäjillä4. Vaikuttaako lasten mielestä tietokoneen käyttö ystävyyssuhteisiin5. Muuttaako tietokone vapaa-ajan mielenkiintoisemmaksiLisäksi syvennämme tietoa tutkimalla tyttöjen ja poikien tietokoneen käytön eroja, keskittymiskykyä sekä tietokoneeseen suhtautumista.Tutkimus tehtiin käyttämällä itse laadittua kyselylomaketta ja haastattelemalla. Kyselyyn osallistuivat syyskuussa 1994 Hämeen läänistä valittujen tietokonekoulujen ja tietokonetta ei-käyttävien koulujen 5.-6. luokan oppilaat. Otoksen määrä oli 223 oppilasta. Kyselylomake koostui Likert-luokitteluasteikon 43 väittämästä ja seitsemästä avoimesta kysymyksestä. Haastattelu oli osittain strukturoitu ja se tehtiin viidelle tietokoneen käyttäjälle ja viidelle ei-käyttäjälle.Tutkimuksessa on käytetty sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Kyselylomake on käsitelty SPSS-ohjelmalla. Tutkimuksen analysoinnissa on käytetty keskiarvoja, ristiintaulukointia, faktorianalyysiä, varianssianalyysiä ja T-testejä. Kyselylomakkeen viimeinen kysymys ja haastattelut on käsitelty journalistisesti.Tietokonetta käyttävien ja ei-käyttäjien välillä ei ole mainittavaa eroa. Tietokoneen käytöllä ei ole merkitystä harrastusten määrään tai ystävyyssuhteisiin. Sukupuolien välillä on eroa tietokoneen käytössä ja tietokoneeseen suhtautumisessa.Tutkimusongelman muodostavat Setzerin väittämät, tietotekniikka, sosiaalisuus ja harrastukset käsitellään teoriaosassa.Tuloksia ei voida yleistää kuin karkeasti, koska otoksen suuruus (223) ei riitä edustamaan Hämeen lääniä. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää sekä tietokoneen käyttöä puoltavat että vastustavat. Tutkimuksmme on myös ensimmäinen Suomessa tehty 10-12 vuotiaita koskeva kartoitus tietokoneen mahdollisesta vaikutuksesta ystävyyssuhteisiin ja harrastuksiin. Jatkotutkimusta ajatellen tutkimus antaa vertailukohteen ja näkökulman aiheeseen.Asiasanat: harrastukset - lapset, tietokonepelit, vapaa-aika - koululaiset, sosiaaliset suhteet - koululaiset, tietokoneet - lapset