Education for all : namibialaisten opettajien ja opiskelijoiden käsityksiä Namibian koulu-uudistuksen etenemisestä pohjoisella Ondangwan alueella
KUUSNIEMI, KIRSI; RAPATTI, HANNA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KUUSNIEMI, KIRSI
RAPATTI, HANNA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Namibian itsenäistyttyä 1990 koulutus säädettiin perustuslailla jokaisen kansalaisen perusoikeudeksi. Uusi hallitus velvoitettiin järjestämään olosuhteet tämän toteuttamiseksi. Koulutuksen uudistamiseksi laadittiin ohjelma, jota kutsuttiin nimellä "school-reform" (education for all). Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka Pohjois-Namibian kentällä toimivat opettajat ja samalla alueella sijaitsevan Ongwedivan opettajankoulutuslaitoksen opiskelijat kokevat koulu-uudistuksen ja kuinka he suhtautuvat siihen.Tämän tutkimuksen ongelmat ovat:1) Kuinka koulu-uudistus näkyy namibialaisten opettajien mielestä käytännön työelämässä?2) Millaista lisäkoulutusta namibialaiset opettajat kokevat tarvitsevansa?3) Mitä mieltä namibialaiset opiskelijat ovat nykyisestä opettajankoulutuksesta?4) Millaisia valmiuksia opiskelijat kokevat saavansa Namibian koulu-uudistuksen toteuttamiseksi?Tutkimusjoukkona on 11 Ondangwan alueen opettajaa ja 14 Ongwedivan opettajankoulutuslaitoksen opiskelijaa. Yhteensä tutkimusjoukkoon kuuluu 25 haastateltavaa.Tutkimuksen ongelmiin etsittiin selvitystä kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin pääosin haastattelemalla puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelumateriaalin lisäksi käytimme kenttäpäiväkirjaan kirjaamiamme muistiinpanoja vallitsevasta tilanteesta.Tutkimus osoitti, että haastateltavat suhtautuivat suhteellisen positiivisesti koulu-uudistukseen. Opettajien ja opiskelijoiden välillä ei ollut eroja. Suurimmaksi uudistuksen mukanaan tuomaksi ongelmaksi koettiin englanti opetuskielenä. Niin opettajat kuin opiskelijatkin toivoivat lisäopetusta englannin kielessä.Opettajat eivät ilmoittaneet lisäkoulutustarpeensa muuttuneen koulu-uudistuksen myötä. Heidän vastauksissaan painottui kuitenkin tarve saada täydennyskoulutusta juuri uudistuksen myötä muuttuneissa asioissa.Opiskelijat olivat suhteellisen tyytyväisiä opintoihinsa. Kukaan heistä ei kyseenalaistanut opintojensa hyödyllisyyttä. Erityisen hyödyllisiksi koettiin englannin kieleen, kasvatukseen ja didaktiikkaan liittyvät opinnot. Näitä opintoja toivottiin kuitenkin lisää.Kaikki haastateltavat näkivät Namibian tulevaisuuden melko hyvänä ja heillä oli vahva luottamus omiin kykyihinsä sekä koulutuksen vaikutukseen paremman huomisen luomisessa.Asiasanat: koulunuudistus - Namibia, koulutuspolitiikka - kehitysmaat, opettajankoulutus - Namibia