Eläkeikää lähestyvien opettajien työmotivaatio Jalasjärvellä
KUNGSBACKA, SATU (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KUNGSBACKA, SATU
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millainen on eläkeikää lähestyvien opettajien työmotivaatio. Samalla selviteltiin myös opettajien tyytyväisyyttä omaa työtänsä ja siihen liittyviä tekijöitä kohtaan.Tutkimuksen teoreettinen tausta muodostuu työmotivaatioprosessin ympärille. Työtyytyväisyysteorioita tutkimuksessa edustaa Herzbergin kaksifaktoriteoria. Työmotivaation sekä työtyytyväisyyden käsitteet ovat tutkimuksen keskeisimmät käsitteet. Työmotivaatiolla tarkoitetaan tässä sellaista yksilön tilaa, joka määrää, millä vireydellä ja miten suuntautuneena hän työskentelee. Työtyytyväisyydellä tarkoitetaan tässä opettajan myönteistä, tunteenomaista suhtautumista omaan työhönsä.Työmotivaation selvittämiseksi suoritettiin kyselytutkimus (N=43) helmi-maaliskuun vaihteessa 1994. Kyselytutkimuksen lisäksi suoritettiin teemahaastattelu (10 opettajaa). Tutkimuksen koehenkilöt ovat jalasjärveläisistä ala-asteen, yläasteen ja lukion opettajista. Aineistosta laskettiin korrelaatiomatriisi ja frekvenssit. Muuttujista muodostettiin 6 summamuuttujaa varimax-rotatoidun faktorianalyysin perusteella. Taustamuuttujien mukaan muodostettujen opettajaryhmien välisiä eroja tutkittiin t-testeillä ja varianssianalyyseillä.Opettajien työmotivaatio oli keskinkertainen. Naiset olivat miehiä motivoituneempia. Opettajan työmotivaatiota lisäsivät mm. koulun ja opettajien yleinen arvostus, oppilaiden aktiivisuus, ystävällinen ja miellyttävä ilmapiiri koulussa. Työmotivaatiota heikensivät kunnan ja vanhempien väheksyvä suhtautuminen kouluun, säästöt ja kunnan kouluun kohdistuvat toimenpiteet ja passiiviset oppilaat.Opettajat eivät olleet erittäin tyytymättömiä, mutta eivät täysin tyytyväisiäkään. Naisopettajat olivat miehiä tyytymättömämpiä. Tyytyväisimpiä opettajat olivat työyhteisöönsä. Tyytymättömimpiä opettajat taas olivat luokan ulkopuolisiin tehtäviin. Tyytyväisyyttä opettajille aiheutti saavutukset, innostuneet oppilaat, työn vapaus. Tyytymättömyyttä aiheutti säästötoimet, kunnan päätökset ja opettajiin suhtautuminen sekä liian suuret opetusryhmät.Asiasanat: työmotivaatio - luokanopettajat, työtyytyväisyys - luokanopettajat, ikääntyneet työntekijät - opettajat