Avoimen opetuksen kokeilua toisen luokan matematiikan opetuksessa
INKINEN, TELLERVO (1994)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
INKINEN, TELLERVO
1994
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1994Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tapaustutkimuksen tarkoituksena on antaa kokonaiskuva yhdestä tapauksesta, opetuskokeilusta, jossa toisen luokan matematiikan opetuksessa käytettiin avoimen opetuksen menetelmää.Päätutkimustehtävät ovat:1) Millaisia vaikutuksia avoimella opetuksella on eritasoisten oppilaiden matematiikan opiskelun motivaatioon ja asenteisiin?2) Miten eritasoiset oppilaat saavuttavat oppimistavoitteet avoimessa opetuksessa?3) Miten eritasoiset oppilaat käyttävät avoimen opetuksen suoman tilaisuuden toimia vapaasti?4) Millainen opiskeluilmapiiri on avoimen opetuksen tunneilla?5) Millaista on oppilaiden sosiaalinen kanssakäyminen avoimen opetuksen tunneilla?Opetuskokeilu toteutettiin huhtikuussa 1994 Valkeakoskella, Eerolan ala-asteen 2.A -luokalla, jossa oli yhteensä 23 oppilasta, 14 tyttöä ja 9 poikaa. Kokeilun aikana avointa opetusta oli 12 matematiikan tuntia. Luokassa oli oppikirjan lisäksi runsaasti pelejä, laskukortteja, tehtävämonisteita ja laskemisen avuksi tarkoitettua toimintamateriaalia.Tutkimusaineisto koostui opetuskokeilun aikana jokaiselta avoimen opetuksen tunnilta kirjoitetuista observointiraporteista, kuuden tarkkailuoppilaan haastatteluista sekä kaikkien luokan oppilaiden vapaamuotoisista kirjoitelmista. Kirjoitelman otsikkona oli: "On matematiikan tunti". Oppilaat laativat samasta aiheesta kirjoitelman sekä ennen opetuskokeilua että sen jälkeen. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin luokitusta, pelkistämistä ja tiivistettyä kuvausta.Tutkimusaineiston perusteella näyttäisi siltä, että avoin opetus lisää oppilaiden opiskelumotivaatiota ja myönteisiä asenteita matematiikan opiskelua kohtaan. Oppilaat saavuttivat oppimistavoitteet myös avoimessa opetuksessa. Oppilaat käyttivät vapauttaan avoimen opetuksen tunneilla ja mm. pelailivat paljon. He kuitenkin muistivat myös vastuunsa ja hoitivat heille annetut tehtävät. Opiskeluilmapiiri oli avoimen opetuksen tunneilla myönteinen ja yhteistyöhenkinen. Oppilaat toimivat mielellään pareina tai ryhminä.Tämän opetuskokeilun perusteella avoin opetus näyttäisi soveltuvan toisen luokan matematiikan opetukseen. Se vaatii kuitenkin paljon materiaalia ja huolellista suunnittelua.Asiasanat: matematiikka, opetus, peruskoulun ala-aste, opetusmenetelmät