Mikä ihmeen kestävä kehitys? : selvitys kestävän kehityksen nykytilasta ja opettajien asenteista joillakin peruskoulun ala-asteilla
HÄLVÄ, TERO; RANGELL, PASI (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HÄLVÄ, TERO
RANGELL, PASI
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kestävän kehityksen nykytilaa muutamalla peruskoulun ala-asteella. Lisäksi haluamme tuoda esiin opettajien tietämyksen kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta sekä miten he sitä luokassaan mahdollisesti toteuttavat. Tässä tutkimuksessa määritellään ja tarkastellaan mitä kestävä kehitys on ja sen yhteys kouluopetukseen.Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin teemahaastattelussa käytettyjen teemojen kautta opettajien asenteet kestävää kehitystä kohtaan. Tämän lisäksi asenteiden synty ja niiden vaikutus omaan työhön ovat olleet mielenkiintomme kohteena. Tarkastelun kohteena on myös ollut koulun ja opettajien mahdollisuus vaikuttaa matkalla kohti kestävämpää yhteiskuntaa, sekä kestävän kehityksen asema uusissa kuntakohtaisissa opetussuunnitelmissa.Tutkimuksen perusjoukkoon kuului 34 peruskoulun ala-asteen luokanopettajaa neljän kunnan viidestä eri koulusta. Tästä joukosta valitsimme kuusi henkilöä kyselylomakkeiden tulosten perusteella teemahaastatteluun. Kyselylomaketutkimuksen osuus suoritettiin postikyselynä.Tutkimuksemme pääongelmat ovat:1. Miten opettajat suhtautuvat kestävän kehityksen periaatteisiin?1.1. Tietävätkö opettajat mitä kestävä kehitys on?1.2. Mistä opettajien asenteet ovat peräisin?2. Miten opettajat ottavat kestävän kehityksen periaatteet huomioon opetuksessaan?2.1. Kuuluuko kestävä kehitys koulun uuteen opetussuunnitelmaan?3. Pystyykö koulu vaikuttamaan ekologiseen kehitykseen?4. Miten ympäristökasvatus ja kestävän kehityksen periaatteet voidaan ottaa paremmin huomioon opetuksessa?Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa mittavälineenä käytettiin kyselylomaketta, jonka asenneväittämät jaettiin faktorianalyysin perusteella kestävä kehitys/ympäristökasvatus-asenteita kuvaaviksi summamuuttujiksi. Tulkintaa tehtiin taustamuuttujien suhteen. Ristiintaulukoinnilla haettiin summa- ja taustamuuttujien yhteyksiä ja eroja. Toisessa vaiheessa suoritimme teemahaastattelun saadaksemme syvällisempiä vastauksia ongelmiimme. Teemahaastateltuja henkilöitä verrattiin muuhun perusjoukkoon, olimmeko valinneet tutkimuksen kannalta "oikeat" henkilöt jatkotutkimuksiin (teemahaastattelu).Tutkimus osoitti, että kestävän kehityksen nykytilassa on paljon parantamisen varaa tutkimillamme kouluilla. Tutkimus osoitti myös, että tutkittavien opettajien asenteet eivät olleet mielestämme yleisesti ottaen tarpeeksi positiivisia. Tulosten mukaan n. 60% vastaajista suhtautui neutraalisti tai negatiivisesti summamuuttujaan "Kestävä kehitys on tärkeää".Asiasanat: ympäristökasvatus - peruskoulun ala-aste, kestävä kehitys - asenteet - opettajat