Opettaja työnsä tutkijana : ala-asteen opettajien kokemuksia oman työnsä tutkimisesta
HAAPANIEMI, SIRPA; KOIVULA, MAIJA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HAAPANIEMI, SIRPA
KOIVULA, MAIJA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty peruskoulun ala-asteen ensimmäisellä ja kuudennella luokalla. Tutkimme omaa työtämme ja toimintatapojamme toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Tavoitteenamme oli parantaa työkäytäntöjämme ja oppilaiden oppimisolosuhteita niin, että oppilaat ottavat itse vastuun työstään ja oppimisestaan ja sitä kautta oppiminen tehostuu. Pyrimme myös ymmärtämään paremmin omaa toimintaamme ja ajatteluamme, joka on työkäytäntöjen pohjana. Kirjasimme havaintopäiväkirjaan arkipäivän luokkatilanteissa osallistuvan havainnoinnin kautta keräämiämme huomioita. Nauhoitimme oppitunteja video- ja ääninauhalle. Keskitimme tarkkailun lähinnä omaan kielenkäyttöömme, toimintatapaamme ja vuorovaikutukseen luokassa.Tutkimuksemme perustuu kokemuksellisen oppimisen ajatukseen. Ensin suunnittelimme työtämme: perehdyimme tieteenfilosofiaan, toimintatutkimuksen periaatteisiin ja ajatuksiin tutkivasta opettajasta. Sitten toteutimme itsemme havainnointia omissa luokissamme ja kirjasimme havainnot muistiin. Keskustelimme keskenämme saamistamme omakohtaisista kokemuksista. Pyrimme havaitsemaan ja tiedostamaan luokkatilanteessa vaikuttavia, ennen tiedostamattomia asioita. Reflektoinnin avulla suunnittelimme seuraavan havainnointisyklin. Olemme kirjanneet tutkimukseemme kuvauksen kolmesta havainnointisyklistä.Pohdintaosassa arvioimme tutkimustamme kokonaisuutena. Pohdiskelemme omia havaintojamme teoriataustaa vasten ja arvioimme tutkimuksemme luotettavuutta.Asiasanat: työntutkimus - opettajat - peruskoulun ala-aste, työyhteisöt - koulut, toimintatutkimus - koulu