Lahjakas oppilas yläasteella
ANTTILA, TUOVI; MÄKIPÄÄ-NIEMINEN, TEIJA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ANTTILA, TUOVI
MÄKIPÄÄ-NIEMINEN, TEIJA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena on luoda mielikuva siitä, miten lahjakkaat oppilaat kokevat koulun. Pystyykö koulu tarjoamaan tarpeeksi haasteita lahjakkaille? Onko koulun muututtava?Tutkimuksemme teoriaosassa määrittelemme lahjakkuuden yleisiä piirteitä. Tarkastelemme oppimisen mielekkyyttä ja oppimismotivaatiota. Lisäksi tarkastellaan vanhempien ja opettajien käsityksiä lahjakkaista. Tutkimuksemme kannalta tärkeää on myös keskittyä teorioihin lahjakkuuden tunnistamisesta koulussa, lahjakkaiden opetuksesta ja lahjakkaiden koulukokemuksista.Tämän tutkimuksen tutkimusongelmat ovat:1. Mitä lahjakas oppilas ajattelee koulusta?2. Kykeneekö opettaja tunnistamaan suuressa luokassa lahjakkaan oppilaan?3. Miten lahjakas oppilas ja vanhemmat kokevat koulun?4. Kykeneekö koulu vastaamaan oppilaan, vanhempien ja opettajien asettamiin odotuksiin?5. Millaisia piirteitä lahjakkaassa oppilaassa voidaan havaita?6. Millaisia opetusjärjestelyjä lahjakkaat tarvitsevat opetuksessa?Haastattelimme lahjakkaita syksyn 1993 ja kevään 1994 lukukausien aikana. Projektityöskentelyyn osallistuneita lahjakkaita oli kahdeksan. Iältään koehenkilöt olivat 13-14-vuotiaita.Tutkimustulostemme mukaan kouluun kohdistuvia asioita pohditaan syvällisesti niin oppilaiden vanhempien kuin opettajienkin keskuudessa. Koulun odotetaan muuttuvan mm. siten, että se pystyy paremmin huomioimaan oppilaat yksilöllisine eroineen. Tutkimustulostemme mukaan opettajat eivät tunnistaneet luokissaan lahjakkaita. Oppilaat kokivat etenemisvauhdin ajoittain liian hitaaksi.Asiasanat: lahjakkuus - nuoret, lahjakkuus - koululaiset - peruskoulun yläaste