Luokanopettajien käsityksiä lahjakkaista oppilaista
ANTTILA, JARI; ANTTILA, TIINA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ANTTILA, JARI
ANTTILA, TIINA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia käsityksiä luokanopettajilla on lahjakkaista oppilaista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia luokanopettajat katsovat lahjakkaalla lapsella olevan. Vertailukohteena opettajien mielipiteille ovat oppilaiden vanhempien käsitykset. Tutkimuksessa keskitytään myös tarkastelemaan millaiset taustatekijät opettajien mielestä vaikuttavat lahjakkuuden ilmentymiseen. Näihin ongelmiin pyritään saamaan vastaus seuraavien kysymysten pohjalta:1) Millainen on luokanopettajien ja oppilaiden vanhempien käsitys lahjakkaista oppilaista?2) Millaiset tekijät luokanopettajien mielestä vaikuttavat lahjakkuuden ilmentymiseen?3) Ovatko nais- ja miesopettajien käsitykset stereotyyppisiä?4) Ovatko luokanopettajat yksimielisiä lahjakkailla oppilailla esiintyvistä ominaisuuksista?5) Kuinka paljon opettajat ovat tutustuneet tai saaneet koulutusta lahjakkaiden oppilaiden kanssa työskentelemiseen?Tutkimukseen osallistui 148 luokanopettajaa Mäntsälästä, Nurmijärveltä ja Hyvinkäältä. Opettajista 96 oli naisia ja 52 miehiä. Ikäjakauma oli 24-60 vuotta. Työkokemusta tutkimukseen osallistuneilla oli ikäjakaumaa noudatellen 1-37 vuotta. Oppilaiden vanhempia osallistui tutkimukseen 74 jotka kaikki olivat Nurmijärven kunnan Uotilan koulun oppilaiden vanhempia.Tutkimuksen tiedonhankinta tehtiin kyselylomakkeella. Opettajille tehty kysely sisälsi 4 osiota joilla tutkimusongelmia pyrittiin ratkaisemaan. Oppilaiden ominaisuuksia mittaavan osion teoreettinen tausta perustuu aiempiin tätä aihetta käsitteleviin tutkimuksiin. Tässä osiossa oli 33 ominaisuutta ja luonteenpiirrettä joiden sopivuutta lahjakkaaseen oppilaaseen opettajat arvioivat viisiportaisella asteikolla. Tältä osin kyseessä on replikaatiotutkimus. Oppilaiden vanhemmille suunnattu kysely sisälsi vain tämän osion. Opettajien käsityksiä lahjakkuuden ilmenemiseen vaikuttavista tekijöistä tarkastellaan teoreettisen viitekehyksen avulla joka perustuu A. Tannenbaumin teoriaehdotukseen. Teoria sisältää viisi faktoria joiden tärkeyttä opettajat arvioivat niin ikään viisiportaisen asteikon avulla.Tutkimuksen ongelmiin etsittiin vastauksia vertailemalla ryhmien välisiä keskiarvoja ja -hajontoja. Lisäksi ryhmien välisiä eroja mitattiin t-testillä.Tutkimus osoitti, että opettajien käsitykset ovat varsin stereotyyppisiä ja he ovat verrattain yksimielisiä lahjakkaan oppilaan ominaisuuksista. Opettajien mielestä lahjakkaat oppilaat ovat uteliaita, tiedonhaluisia, yleisesti älykkäitä, aktiivisia, itsenäisiä ja luovia. Opettajien käsitysten mukaan lahjakkailla oppilailla on myös hyvä opiskelukyky, hyvä ongelmanratkaisukyky ja he oppivat uudet asiat nopeasti. Oppilaiden vanhempien näkemys oli paljolti samansuuntainen.Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat pitävät ympäristötekijöitä tärkeimpänä vaikuttimena lahjakkuuden ilmentymisessä. Lahjakkaan lapsen oma yleinen tai erityiskyvykkyys ei opettajien mielestä ollut niin tärkeää. Opettajat tunnustivat myös sattumanvaraisuuden osuuden lahjakkuuden ilmenemisessä.Opettajat ovat tämän tutkimuksen perusteella tutustuneet tai saaneet lahjakkuuskoulutusta varsin vähäisessä määrin. Yli puolet kaikista tähän tutkimukseen osallistuneista ilmoitti olevansa kokonaan ilman lahjakkuuskoulutusta. Eniten koulutusta olivat saaneet nuoret alle 37-vuotiaat opettajat. Naisopettajat olivat tutustuneet lahjakkuuteen selvästi miehiä enemmän.Asiasanat: lahjakkuus - koululaiset, luokanopettajat - käsitykset - lahjakkuus