Monimuoto-opiskelumenetelmien soveltaminen ammatillisiin opintoihin : tutkimus monimuotokoulutuksen mahdollisuuksista ammatillisessa koulutuksessa
VERTANEN, ILKKA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VERTANEN, ILKKA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan monimuoto-opiskelun soveltuvuutta ammatilliseen koulutukseen ja sen käytännön taitojen opintoihin. Tutkimuksessa selvitettiin kirjallisuuden ja oppilaitoksissa suoritettujen haastattelujen avulla, mitä edellytetään opiskelujärjestelyiltä ja didaktisilta ratkaisuilta käytettäessä monimuoto-opiskelumenetelmiä ammattitaitojen opintoihin sekä missä määrin monimuoto-opetus-/opiskelumenetelmiä voidaan käyttää. Tutkimuksella pyrittiin saamaan mahdollisimman konkreettista tietoa monimuotokoulutuksen käyttömahdollisuuksista. Kirjallisuus ja haastattelukohteet valittiin tämän näkökulman perusteella.Selvityksen tulosten perusteella on laadittu yleisellä tasolla oleva esimerkki ammatillisen monimuotokoulutuksen toteuttamisesta. Esimerkkiä voidaan soveltaa eri ammattialojen koulutukseen. Työssä luodaan myös visioita tulevaisuuden ammatillisen koulutuksen toteuttamisesta.Monimuotokoulutuksen käyttö ammatillisessa koulutuksessa oli vielä haastatteluhetkellä suhteellisen vähäistä. Näin ollen selvitystyö ei antanut kovin paljon sellaista monimuotokoulutustietoa, mikä olisi suoraan siirrettävissä käytännön taitojen opiskeluun. Kuitenkin tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että monimuoto-opiskelu soveltuu varsin hyvin tietopuolisten sisältöjen opiskeluun ja myös taitojen oppimiseen, kun sekä opettajat että opiskelijat mieltävät oppimiskäsityksen eri tavalla. Kirjallisuuden perusteella tultiin siihen johtopäätökseen, että koulutuksen painopisteen on muututtava opettamisesta oppimiseen, jossa opiskelijoille annetaan suurempaa vastuuta omasta oppimisestaan. Ammatillisista oppilaitoksista on muodostettava oppimiskeskuksia, joista tullaan hakemaan tietoja ja taitoja. Tämä edellyttää oppilaitoksilta, että niiden tilojen on mahdollistettava itsenäinen opiskelu ja tiedonhankinta. Oppimisen teorioiden mukaan parhaisiin oppimistuloksiin päästään silloin, kun opiskeltavat sisällöt voidaan kytkeä tiiviisti todellisiin työsuorituksiin. Tämän perusteella käytännön taitojen opiskelun on tapahduttava hyvässä yhteistyössä työelämän kanssa. Ohjattu työharjoittelu vuorottelee kontaktiopiskelun kanssa. Työharjoittelu on luonteeltaan reflektoivaa. Ohjauksessa on hyödynnettävä erilaisia etäopetuksen menetelmiä. Harjoittelupainotteisemmat opiskelujärjestelyt edellyttävät myös yritysten uutta asennoitumista ammatilliseen koulutukseen nähden.Asiasanat: ammattikoulutus, monimuoto-opetus