Akvaariokoulukokeilun tuloksia Sääksjärvellä : oppilaiden matematiikan, äidinkielen luetun ymmärtämisen ja sosiaalisen alueen tiedot ja taidot vertailukoulun oppilaisiin nähden sekä niihin vaikuttaneet asiat
HOTTI-PAANANEN, HELI; KALLIOKOSKI, KRISTIINA (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HOTTI-PAANANEN, HELI
KALLIOKOSKI, KRISTIINA
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999-03-22Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tilaustyö Lempäälän kunnan koulutuslautakunnalle ja toteutettu heidän toiveidensa mukaisesti. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko akvaariokoulukokeilulla merkittävää vaikutusta oppilaiden matematiikan, äidinkielen luetun ymmärtämisen ja sosiaalisen alueen tietoihin ja taitoihin. Kokeilun lähtökohtana ovat olleet lapsen yksilölliset tarpeet, jotka on pyritty huomioimaan joustavaa koulunaloitusta, joustavia opetusjärjestelyjä ja arviointia kehittämällä. Tutkimuksessa tarkastellaan Sääksjärven ala-asteen luokkaa, joka on ollut alusta asti kokeilussa mukana. Heidän saamiaan tuloksia verrataan Lempoisten ala-asteen oppilaiden saamiin tuloksiin. Lisäksi kartoitetaan opettajien käsityksiä luokkansa tietoihin ja taitoihin vaikuttavista asioista.Tutkimusongelmat ovat seuraavat:1. Onko Sääksjärven ala-asteen akvaariokoulukokeilulla merkitävää vaikutusta siinä alusta asti mukana olleiden oppilaiden matematiikan ja äidinkielen luetun ymmärtämisen tietoihin ja taitoihin sekä luokan sosiaaliseen ilmapiiriin vertailukoulun oppilaisiin ja luokkiin nähden?2. Millaisen tieto- ja taitotason opettajat kokevat oman luokkansa oppilaiden omaavan ja mitkä asiat siihen vaikuttavat?Tutkimus on luonteeltaan osaksi kvantitatiivinen vertaileva tutkimus ja osaksi kvalitatiivisen evaluaatiotutkimuksen tavoin etenevä tutkimus. Asioita on tutkittu erilaisten testien sekä kyselyn ja haastattelujen avulla. Analyysimenetelminä on käytetty kvantitatiivisessa osuudessa T-testiä sekä kvalitatiivisessa osuudessa luokitusta ja siinä ilmenneiden asioiden kuvailua.Tutkimuksen tulosten valossa näyttää siltä, että akvaariokoulukokeilulla ei ole merkittävää vaikutusta oppilaiden matematiikan, äidinkielen luetun ymmärtämisen ja sosiaalisen alueen tietoihin ja taitoihin vertailukoulun oppilaisiin nähden.Molempien koulujen oppilaat ovat opettajiensa mielestä "keskitasoa", mikä on heidän mukaansa seurausta hyvin monista eri asioista. Esimerkiksi pelkät koulujen opetussuunnitelmien ja opetusmenetelmien erilaisuudet ovat vain yksittäisiä vaikuttajia oppilaiden tietoihin ja taitoihin.Asiasanat: koulukokeilu - peruskoulun ala-aste, vuosiluokkiin sitomaton opetus, opintomenestys - arviointi