Matematiikan didaktiikan tutkimus Suomessa 1980- ja 1990-luvuilla
VAINIO, SARI (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
VAINIO, SARI
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia suuntauksia on löydettävissä matematiikan opetuksen tutkimuksesta Suomessa 1980- ja 1990-luvuilla. Tutkimuksen aineisto muodostuu kasvatustieteellisistä matematiikan didaktiikan tutkimuksista sekä erilaisista tutkimuspäivien vuosiraporteista. Tutkimusongelmat ovat seuraavat:1) Mitä suuntauksia on havaittavissa matematiikan opetuksen tutkimuksessa?2) Mitä näissä suuntauksissa on saatu tuloksina?3) Miten nämä tutkimussuuntaukset ovat vaikuttaneet kouluopetukseen?Kahta ensimmäistä ongelmaa käsitellään kysymysparina, jossa suuntauksia kuvataan tutkimuksissa saatujen tulosten avulla. Kolmannen tutkimusongelman yhteydessä käsitellään myös matematiikan didaktiikan tutkimuksen ja opetussuunnitelman suhdetta.Tutkimus sijoittuu tutkimusmenetelmältään grounded theoryn ja kuvailevan tutkimuksen välimaastoon. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimuksessa pohditaan kirjalliseen aineistoon pohjautuvan tutkimuksen luotettavuus- ja tulkintakysymyksiä. Analyysimenetelmänä on käytetty aineiston luokitusta ja pelkistämistä.Grounded theoryn tapaan tutkimuksen teoreettinen osuus rakentuu aineiston raakahavaintojen pohjalta. Tässä osassa tarkastellaan mm. konstruktivismia, joka osoittautui selkeäksi yhdistäväksi tekijäksi matematiikan opetuksen tutkimuksessa 1980- ja 1990-luvuilla. Lisäksi tarkastellaan ulkomaisia tutkimustuloksia lähinnä oppimisympäristöjen ja matemaattisten uskomusten tutkimuksen osalta.Tutkimuksen toisessa osassa luokitellaan suomalainen tutkimuskirjallisuus seuraaviin pääluokkiin: 1. Kriittisyys vallitsevaa kohtaan, 2. Matemaattisiin ajatteluprosesseihin ja strategioihin liittyvä tutkimus, 3. Opetus-oppimisprosessiin liittyvä tutkimus, 4. Konstruktivismin tutkimus, 5. Oppimisympäristöjen tutkimus ja 6. Uskomukset. Useimpiin pääluokista sisältyy alaluokkia. Tämän lisäksi esitellään matematiikan didaktiikkaa käsittelevät kasvatustieteelliset väitöskirjat 1980- ja 1990-luvuilta vuoteen 1996 asti.Kolmannen tutkimusongelman yhteydessä pohditaan matematiikan opetuksen tutkimuksen kouluopetukselle asettamia haasteita. Lisäksi mainitaan esimerkkejä tutkijoiden työn näkymisestä koulukäytännössä.Asiasanat: matematiikka - didaktiikka - tutkimus - Suomi, kasvatustiede - tutkimus - arviointi