Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematiikan didaktiikan tutkimus Suomessa 1980- ja 1990-luvuilla

VAINIO, SARI (1996)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



VAINIO, SARI
1996

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia suuntauksia on löydettävissä matematiikan opetuksen tutkimuksesta Suomessa 1980- ja 1990-luvuilla. Tutkimuksen aineisto muodostuu kasvatustieteellisistä matematiikan didaktiikan tutkimuksista sekä erilaisista tutkimuspäivien vuosiraporteista. Tutkimusongelmat ovat seuraavat:1) Mitä suuntauksia on havaittavissa matematiikan opetuksen tutkimuksessa?2) Mitä näissä suuntauksissa on saatu tuloksina?3) Miten nämä tutkimussuuntaukset ovat vaikuttaneet kouluopetukseen?Kahta ensimmäistä ongelmaa käsitellään kysymysparina, jossa suuntauksia kuvataan tutkimuksissa saatujen tulosten avulla. Kolmannen tutkimusongelman yhteydessä käsitellään myös matematiikan didaktiikan tutkimuksen ja opetussuunnitelman suhdetta.Tutkimus sijoittuu tutkimusmenetelmältään grounded theoryn ja kuvailevan tutkimuksen välimaastoon. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja tutkimuksessa pohditaan kirjalliseen aineistoon pohjautuvan tutkimuksen luotettavuus- ja tulkintakysymyksiä. Analyysimenetelmänä on käytetty aineiston luokitusta ja pelkistämistä.Grounded theoryn tapaan tutkimuksen teoreettinen osuus rakentuu aineiston raakahavaintojen pohjalta. Tässä osassa tarkastellaan mm. konstruktivismia, joka osoittautui selkeäksi yhdistäväksi tekijäksi matematiikan opetuksen tutkimuksessa 1980- ja 1990-luvuilla. Lisäksi tarkastellaan ulkomaisia tutkimustuloksia lähinnä oppimisympäristöjen ja matemaattisten uskomusten tutkimuksen osalta.Tutkimuksen toisessa osassa luokitellaan suomalainen tutkimuskirjallisuus seuraaviin pääluokkiin: 1. Kriittisyys vallitsevaa kohtaan, 2. Matemaattisiin ajatteluprosesseihin ja strategioihin liittyvä tutkimus, 3. Opetus-oppimisprosessiin liittyvä tutkimus, 4. Konstruktivismin tutkimus, 5. Oppimisympäristöjen tutkimus ja 6. Uskomukset. Useimpiin pääluokista sisältyy alaluokkia. Tämän lisäksi esitellään matematiikan didaktiikkaa käsittelevät kasvatustieteelliset väitöskirjat 1980- ja 1990-luvuilta vuoteen 1996 asti.Kolmannen tutkimusongelman yhteydessä pohditaan matematiikan opetuksen tutkimuksen kouluopetukselle asettamia haasteita. Lisäksi mainitaan esimerkkejä tutkijoiden työn näkymisestä koulukäytännössä.Asiasanat: matematiikka - didaktiikka - tutkimus - Suomi, kasvatustiede - tutkimus - arviointi
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37226]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste