On suurempi vale sanoa nähneensä kadulla lammas, kuin rotta, sillä onhan lammas kooltaan rottaa suurempi : tutkimus peruskoululaisten moraalista
Horila, Mikko; Horila, Reetta (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Horila, Mikko
Horila, Reetta
1999
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1999-05-07Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata peruskoulun 1., 3., 5. ja 7. luokan oppilaiden moraalikehitystasoa. Tutkimuksen lähtökohtana on Jean Piaget´n kognitiivinen moraalikehitysteoria ja teoriasta johdetut moraalikehitystasoa mittaavat tarinat.Tutkimuksen pääongelmat ovat seuraavat:1. Millainen yhteys luokka-asteella, sukupuolella tai koulumenestyksellä on oppilaan moraalikehitystasoon?1.1 Onko luokka-asteella ja sukupuolella yhteyttä lapsen moraalikehitystasoon?1.2 Millainen yhteys luokka-asteella ja sukupuolella on oppilaan antamiin vastauksiin yksittäisissä moraalikehitystasoa mittaavissa tarinoissa?2. Onko oppilaan minäkäsityksellä ja hänen tekemillään moraalisilla ratkaisuilla yhteyttä?3. Kuinka hyvin opettaja osaa arvioida oppilaidensa moraalikehitystasoa?Tutkimusaineisto on kerätty Hyvinkään kaupungin kouluilta, tutkimuksessa on mukana 308 peruskoulun oppilasta opettajineen. Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen, ja aineisto on hankittu pääosin strukturoidun kyselylomakkeen avulla.Tutkimustulostemme mukaan lapsen moraalikehitys tapahtuu vaiheittain ja on voimakkaassa yhteydessä luokka-asteeseen. Tutkimukseen osallistuneista oppilaista nuorimmat ovat heteronomisen moraalin vaiheessa, kun vanhemmat oppilaat ovat jo siirtyneet tai siirtymässä autonomiseen vaiheeseen. Tyttöjen ja poikien väliset moraaliarviointierot ovat vähäisiä. Tutkimustulokset moraalikehityksen eri dimensioista tukevat pääpiirteissään Piaget´n moraalikehitysteorian perusolettamuksia ja aikaisempien tutkimusten tuloksia.Arvosanat: moraalikehitys - lapset, eettinen kasvatus, moraali - käsitykset - koululaiset, minäkuva - koululaiset