...Minkä koen, sen ymmärrän : draaman käyttö opetuksessa ja oppilaiden sosiaaliset taidot ala-asteella
TROBERG, ARJA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TROBERG, ARJA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää draamaa käyttävien ala-asteen opettajien tietoisuutta käyttämästään opetusmetodista sekä draamaa käyttävän luokan oppilaiden sosiaalisia taitoja.Koehenkilöjoukko muodostui neljästä Hämeenlinnan ja Hyvinkään kaupungin ala-asteen luokanopettajasta. Koehenkilöiksi valitsin neljä opettajaa, jotka käyttävät draamaa opetuksessaan. Opettajilta keräsin tutkimustietoa puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, johon kaikki osallistuivat. Sosiaalisten taitojen tutkimiseen valitsin ilmaisutaitoon pätevöityneen opettajan luokan ja vertailuluokaksi sellaisen luokan, jonka opettaja ei ollut kouluttautunut ilmaisutaidon opetukseen.Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Puolistrukturoituja kysymyksiä oli yhdeksäntoista teema-alueelta ja ns. avustavia, taustaa valaisevia kysymyksiä kaksikymmentä. Tutkimuksessa käytettiin apuna myös videointia ja observointia sekä keskusteluja tutkittavien kanssa.Tutkimuksesta kävi ilmi, että neljästä opettajasta vain yksi oli tietoinen käyttämästään työmetodista. Hän oli koulutettu ilmaisutaidon opettaja. Tavoitteetkaan eivät olleet itsestäänselvyyksiä, vaan ne selkenivät haastattelun edetessä. Sosiaalipedagoginen suuntaus tuli vahvimpana esille, joko suoraan tai peitellysti. Käytetyt harjoitteet tukivat myös tätä sosiaalipedagogisesti suuntautunutta traditiota. Opettajat valitsivat käyttämänsä harjoitteet lähinnä intuition varassa ja harjoitteiden merkitystä ei painotettu muussa yhteydessä kuin lähinnä esiintymiskokemusten saannissa. Työnsä arvostusta, uskoa käyttämäänsä metodiin, parempia toimintatiloja, pienempiä oppilasryhmiä, enemmän aikaa, fyysisiä voimavaroja toivottiin. Koeluokan oppilaiden sosiaaliset taidot olivat hieman kehittyneemmät kuin vertailuluokan.Asiasanat: draamapedagogiikka - peruskoulun ala-aste, sosiaaliset taidot - lapset