Työelämän edustajien näkemyksiä sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon tuottamista kvalifikaatioista ja lähihoitajien sijoittumisesta työelämään
TIILIKKALA, LIISA (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TIILIKKALA, LIISA
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä valmiuksia työelämän edustajat odottavat valmistuvilta lähihoitajilta ja mihin tehtäviin ja ammatteihin lähihoitajat voisivat työelämän edustajien mielestä sijoittua tutkinnon suoritettuaan.Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Ensiksi vastaajia pyydettiin arvioimaan sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon valtakunnallisessa opetussuunnitelman perusteissa mainittujen valmiuksien tärkeyttä sekä nimeämään itse niitä valmiuksia, joita he pitävät tärkeänä nyt ja tulevaisuudessa. Toiseksi vastaajia pyydettiin arvioimaan, mihin tehtäviin tai ammatteihin lähihoitajat voisivat sijoittua ja mihin tehtäviin he eivät voi sijoittua ilman lisäkoulutusta.Tutkimuksen kohderyhmäksi otettiin ne Forssan ammatti-instituutin terveydenhuolto-oppilaitoksen ja Loimaan ammatti-instituutin sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikön opetuskentät, joilla oli viimeisen vuoden aikana ollut lähihoitajaopiskelijoita käytännön opiskelussa. Kysely kohdennettiin henkilöstölle ja esimiehille. Kyselylomakkeita lähetettiin 200 kappaletta ja niitä palautettiin 132 (66 %).Tutkimusongelmiin etsittiin vastauksia tarkastelemalla eri kvalifikaatioryhmien keskiarvoja ja hajontoja sekä kuhunkin kvalifikaatioryhmään kuuluvien osioiden keskiarvoja ja hajonta-arvoja. Lisäksi käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysiä ja t-testiä testaamaan ryhmien välisiä eroja.Tutkimustulokset osoittavat, että työelämänedustajat pitävät erittäin tärkeinä seuraavia opetussuunnitelmassa esille tulevia kvalifikaatioita: vastuullisuus, asiakkaiden kunnioittaminen, kyky tunnistaa asiakkaiden tarpeet ja kyky tukea asiakkaiden toimintakykyä ja terveyttä. Vähemmän tärkeinä vastaajat pitivät kielitaitoa ja pyrkimystä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Vastaajien itse nimeämiä tärkeitä kvalifikaatioita olivat empaattisuus, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Tärkeänä pidettiin myös ryhmätyötaitoja, hyvää itsetuntoa ja kykyä arvostaa omaa ja muiden työtä. Tärkeinä tulevaisuuden kvalifikaatioina pidettiin innovatiivisia kvalifikaatioita: mm. joustavuutta, laaja-alaisuutta, kykyä arvioida ja kehittää omia taitojaan sekä taitoa toimia yllättävissä tilanteissa. Vähemmän tärkeinä pidettiin kielitaitoa ja pyrkimystä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.Yleisesti oltiin sitä mieltä, että lähihoitajat tulevat sijoittumaan sosiaali- ja terveydenhuollon perustehtäviin sekä avo- että laitoshoitoon. Tavallisimmin arvioitiin heidän sijoittuvan vanhusten- ja vammaisten huoltoon sekä lastenhoitoon. 38 % vastaajista oli sitä mieltä, että lähihoitajatutkinnon suorittanut ei voi sijoittua sairaaloihin eikä erikoissairaanhoidon tehtäviin ilman lisäkoulutusta.Asiasanat: sosiaaliala - koulutus, terveydenhuoltoala - koulutus, ammattitaito - sosiaaliala, lähihoitajat