Opintojenohjaus opiskelijoiden tukena
TIESMAA, LEENA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
TIESMAA, LEENA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Oppimiskäsitykset ja opiskelu yleensä ovat muuttuneet viimeisien vuosien aikana opiskelijakeskeisemmiksi. Näin opiskelijoilta vaaditaan suurta itseohjautuvuutta ja taitoa suoriutua vaativaan hoitoammattiin. Tällöin myös opintojenohjauksen tulisi pystyä vastaamaan opiskelijoiden tarpeisiin.Tämä tutkimus on tapaustutkimus, jossa tarkastellaan Hämeenlinnan terveydenhuolto-oppilaitoksen opintojenohjausta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien ja opiskelijoiden käsityksiä opintojenohjauksesta ja laatia niiden pohjalta uusi opintojenohjaussuunnitelma.Tutkimusongelmat ovat: mitä opettajat ja opiskelijat tietävät/ajattelevat opintojenohjauksesta, mitä muutoksia opettajat ja opiskelijat haluavat opintojenohjaukseen ja mitä kehittämisideoita nousee arvioinnin pohjalta?Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa opettajaa työkunnittain ja seitsemälle eri lukukaudella olevalle sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutuksessa opiskelijaryhmälle tehtiin kirjallinen kysely.Tutkimus osoitti, että opintojenohjaus käsitteenä oli kovin erilainen eri opettajille. Jotkut erottivat siinä aivan selkeästi suppean ja laajemman näkökulman ja pohtivat niitä erikseen hyvinkin syvällisesti. Jotkut opettajat taas näkivät opintojenohjauksen hyvin käytännönläheisenä, jokapäiväisenä työskentelynä opiskelijoiden kanssa. Opiskelijoille tehdyssä kyselyssä ilmeni, että lukukausittainen opintojenohjauksen tarve on hyvin erilainen, esimerkiksi alkulukukauden opiskelijat kaipasivat tietoja opiskelun kulusta ja loppulukukausilla olevat opiskelijat ajattelivat jo tulevaisuutta opiskelujen jälkeen. Myös opiskelijakohtaisia eroja löytyi, joidenkin mielestä ryhmäohjausta saisi olla enemmän, toisten mielestä taas jokainen voi hakea ohjausta silloin, kun itse tarvitsee ja ryhmätilanteet oli "pakkopullaa".Tutkimuksen ja teoriatiedon tuloksena on laadittu ohjeellinen opintojenohjaussuunnitelma, joka etenee lukukausittain.Asiasanat: oppilaanohjaus - terveydenhuolto-oppilaitokset - arviointi