Opetussuunnitelmatyö koulussa : koulukohtaisen opetussuunnitelmatyön vaikutus opettajan ja opetussuunnitelman suhteeseen, hänen työhönsä sekä opettajakuntaan työyhteisönä
SUNI, TERO (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
SUNI, TERO
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee ns. akvaariokokeilussa mukana olleiden luokanopettajien kokemuksia siitä, missä määrin koulussa tehty opetussuunnitelmatyö on muuttanut heidän suhtautumistaan opetussuunnitelmaan ja mitkä ovat tehdyn työn vaikutukset itse opetustyöhön sekä koulun opettajakuntaan työyhteisönä.Tutkimuksen pääongelmia olivat:1. Muuttuuko opetussuunnitelma koulun tasolla tehtynä opettajaa sitoneesta asiakirjasta läheisemmäksi käytännön työvälineeksi?2. Vaikuttaako koulukohtaisen opetussuunnitelman laatiminen opettajan oman työn monipuolista arviointia ja kouluttautumistarvetta lisäävästi?3. Miten koulukohtaisen opetussuunnitelman laatiminen on vaikuttanut opettajakuntaan työyhteisönä?4. Miten opettajat arvioivat prosessin ja sen aiheuttaman muutoksen pysyvyyttä?Pääongelmia tarkennettiin sivuongelmilla, jotka antoivat lisätietoa opetussuunnitelmatyön erilaisista piirteistä ja sen mukanaan tuomista ilmiöistä yksittäisen opettajan ja oppilaan kannalta, mutta myös asioita, jotka olivat koko opettajakuntaa koskettavia.Tutkimukseen osallistui 36 opettajaa kahdesta tamperelaisesta akvaariokokeiluun heti syksyllä 1992 mukaan lähteneestä ala-asteen koulusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta ja teemahaastattelua. Tulokset analysoitiin pääasiassa sisällön analyysin avulla.Tutkimustuloksista ilmeni, etteivät opettajat kokeneet koulukohtaisen opetussuunnitelmatyön tuoneen kovin mullistavia uusia asioita kouluun. Sen sijaan he näkivät tehtävän mahdollisuutena ajatella opetustyötään uudella tavalla. Jokainen opettaja joutuu työstämään ajatuksissaan omaa perustehtäväänsä kaikkine siihen liittyvine asioineen. Tätä kautta tapahtuu muutos monien kohdalla. Kokeneempien opettajien mielestä opetussuunnitelmatyö on myös mahdollisuus välttyä rutinoitumiselta.Koulujen monista eri tekijöistä johtuva erilaisuus tarjoaa opettajien mielestä hyvinkin erilaiset lähtökohdat opetussuunnitelmatyön tekemiseen, mutta myös sen toteuttamiseen ja jatkamiseen. Opetusuunnitelman laatiminen voi olla koulua yhdistävä tekijä, mutta joskus se saattaa aiheuttaa kitkaa ja jakaa opettajakuntaa eri leireihin. Tällöin lopputulos voi olla vaikutuksiltaan jopa kielteinen, vaikka pyrkimyksenä oli koulun kehittäminen.Asiasanat: opetussuunnitelmat, koulu - kehittäminen, koulunuudistus, opettajat