Batman ei kokkaa - leikin välineet kulttuurin kuvana
Portimojärvi, Timo (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Portimojärvi, Timo
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Pyrin tutkielmassani selvittämään ja analysoimaan symboliseen leikkiin ja erityisesti symbolisen leikin välineisiin vaikuttavia tekijöitä, jotka muokkaavat leikkikulttuuria jatkuvasti muuttuvan yhteiskunnan arvojen mukaan.Tutkielman teoreettinen osa käsittelee leikkiä ja leikin välineitä kehityspsykologisesta, sosiologisesta ja kulttuurillisesta näkökulmasta. Leikki on lapsen keino jäsentää ympäröivää maailmaa. Lasten leikeissä näkyy kulttuurin senhetkiset piirteet samalla kun eri kulttuurin muodot sisältävät useita leikinomaisia piirteitä.Laadullinen tutkimus on toteutettu teemahaastatteluna. Haastateltavina on ollut seitsemän perhettä, joissa yhden tai useamman lapsen ikä on 5-8 vuotta. Haastattelut ovat pääosin vanhempien haastatteluja, joita on täydennetty lasten haastatteluilla.Tutkimus heijastelee tämänhetkisen kulttuurin lisäksi noin 30 vuoden aikana tapahtunutta kulttuuri-ilmapiirin muutosta, jonka pohjalta vanhemmat pohtivat lastensa leikkejä.Leikkikalut eli leikkimistä varten tehdyt esineet ovat tutkimuksen mukaan mediasidonnaisia ja kaupallisia. Useiden lelujen ympärille on rakentunut useita medioita ja tuotteita hyväksikäyttävä markkinointikoneisto.Lasten lelut myös poikkeavat huomattavasti heidän vanhempiensa leluista. Leikkien ja lelujen muutos on niin suurta, että vanhemmat eivät aina ymmärrä, mitä, millä ja miten lapset leikkivät.Samoin leluihin liittyvät käsitteet (esim. nukke) hämärtyvät ja saavat uusia merkityksiä: Batman ja He-Man ovat myös nukkeja, joilla erityisesti pojat leikkivät.Asiasanat: leikki - lapset, leikkikalut