Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opetussuunnitelmauudistus - opettajan onni vai pedagogin painajainen?

PLIT, SANNA (1996)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



PLIT, SANNA
1996

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien kokemuksia ja käsityksiä opetussuunnitelmauudistuksesta ja opetussuunnitelmatyöstä sekä opetussuunnitelman käytöstä opetuksen suunnittelussa.Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla talvella 1996. Lisäksi aineistoa hankittiin projektiivisella kirjoitustehtävällä. Tutkimushenkilöitä oli 13 kuudelta ala-asteelta Iitistä ja Hollolasta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen fenomenografista tutkimusotetta.Ala-asteen opettajat kokevat opetussuunnitelmauudistuksen oman työnsä kannalta positiiviseksi. Heillä on mahdollisuus osallistua opetussuunnitelman laadintaan ja oman koulun erikoispiirteiden huomioonottamiseen. Entistä paremmin voidaan myös ottaa huomioon koulun ja yksittäisten opettajien resurssit. Opetussuunnitelman prosessiluonne antaa kouluille ja opettajille mahdollisuuden jatkuvaan kehittymiseen. Opetussuunnitelmauudistus tuo mukanaan myös enemmän vaihtoehtoja koulun opetuksen toteuttamiseen ja opetuksessa voidaan siirtyä enemmän yksilöllisen opetuksen suuntaan. Uudistuksen myötä opettajien työmäärä on lisääntynyt, mutta toisaalta työ on entistä haastavampaa ja antoisampaa. Opettajien on asennoiduttava työhön uudella tavalla ja pohdittava ratkaisujaan aikaisempaa tarkemmin.Opetussuunnitelman käyttö on lisääntynyt uudistuksen myötä. Opettajien mielestä on motivoivaa käyttää oman työnsä hedelmiä opetuksen suunnittelussa. Kouluissa on myös kiinnitetty huomiota opetussuunnitelman muotoihin ja käyttökelpoisuuteen, mikä osaltaan lisää käyttötiheyttä. Eniten opetussuunnitelmaa käytetään lukuvuoden ja jaksojen suunnittelun tukena, mutta myös tavoitteiden tarkastamiseen lyhyemmän ajan suunnitelmia tehtäessä.Opetussuunnitelmauudistusta voidaankin pitää enemmän opettajan onnena kuin pedagogin painajaisena.Asiasanat: opetussuunnitelmat - uudistukset
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40066]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste