"Enkö mä olekaan enää meidän luokan number one?" : luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta
PAKARINEN, HELI; VUORINEN, SATU (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PAKARINEN, HELI
VUORINEN, SATU
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tutkimusprosessin tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta. Tutkimuksen lähtökohtana oli oppimis- ja opetusprosessin hahmottelu, minkä pohjalta opettaja valitsee opetuksensa suuntaviivat. Teoriassa edettiin traditionaalisen oppimiskäsityksen kautta nykyiseen käsitykseen oppimisesta. Keskeiseksi nousi kokonaisvaltaisen oppimisen työmuotona yhteistoiminnallinen oppiminen. Siinä korostuvat yksilön ja ryhmän vastuu oppimisesta sekä sosiaaliset vuorovaikutustaidot. Koulumaailmassa yhteistoiminnallinen oppiminen on alunperin ymmärretty luokan sisällä tapahtuvaksi toiminnaksi. Nykykäsityksen, ja tämänkin tutkimuksen, mukaan sen voidaan sanoa koskettavan myös työyhteisöjä. Esimerkiksi opettajien välisen yhteistyön merkitys on kasvanut.Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, josta saatua tietoa pyrittiin täydentämään opettajan piirtämällä käsitekarttakuviolla. Haastateltavat luokanopettajat valittiin Hämeenlinnan kesäyliopiston yhteistoiminnallisen oppimisen kursseilta.Tutkimuksen pääongelmaan, miten luokanopettaja on kokenut yhteistoiminnallisen oppimisen käytön työssään, haettiin vastauksia seuraavien alaongelmien kautta:1. Miten opettajasta on kehittynyt yhteistoiminnallista työtapaa käyttävä opettaja?2. Millaista on yhteistoiminnallisen oppimisen suunnittelu, toteutus ja arviointi?3. Miten yhteistoiminnallinen oppiminen on muuttanut opettajan työnkuvaa?Tutkimuksen kuvailevan luonteen vuoksi ei siitä voida tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Tuloksissa on kuvailtu kunkin opettajan henkilökohtaisia käsityksiä ja kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta. Opettajien käsityksille ja kokemuksille oli yhteistä yhteistoiminnallisen oppimisen näkeminen omaa työtä monipuolistavana ja rikastuttavana työtapana. Tutkimus osoitti opettajien tiedostaneen myös modernin oppimis- ja tiedonkäsityksen. Yhteistoiminnallisen oppimisen myötä opettajat uskoivat oman roolinsa opettajana muuttuneen. Tutkimuksen kuluessa tuli esille kollegiaalisen yhteistyön tarpeellisuus uudistuvassa ja muuttuvassa koulukulttuurissa.Asiasanat: yhteistyö - oppiminen, luokanopettajat - käsitykset - oppiminen, oppimisprosessi, yhteistoiminnallinen oppiminen