Toisluokkalaisten lasten kiinnostus ja käsitteiden ymmärtäminen ympäristö- ja luonnontiedon eri osa-alueissa
PAINILAINEN, AULI; PELTOLA, PIIA-PAULIINA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
PAINILAINEN, AULI
PELTOLA, PIIA-PAULIINA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tutkimuksessa on tutkittu, mitkä osa-alueet kiinnostavat toisluokkalaisia lapsia ympäristö- ja luonnontiedossa sekä miten he ymmärtävät ympäristö- ja luonnontiedon eri osa-alueiden käsitteitä. Tässä on vertailtu eroja myös tyttöjen ja poikien sekä kaupungin ja maaseudun lasten välillä.Tutkimuksen ongelmat:1. Mistä ympäristö- ja luonnontiedon osa-alueista toisluokkalaiset ovat kiinnostuneet?1.1. Onko tyttöjen ja poikien kiinnostusalueilla eroa?1.2. Onko kaupungissa ja maaseudulla asuvien lasten kiinnostusalueissa eroa?1.3. Onko kaupungissa ja maaseudulla asuvien tyttöjen ja poikien kiinnostusalueissa eroa?2. Miten toisluokkalaiset ymmärtävät ympäristö- ja luonnontiedon eri osa-alueiden käsitteitä?2.1. Onko tyttöjen ja poikien käsitteiden ymmärtämisessä eroa?2.2. Onko kaupungissa ja maaseudulla asuvien lasten käsitteiden ymmärtämisen välillä eroa?3. Onko kiinnostuksen ja käsitteiden ymmärtämisen välillä yhteyttä ympäristö- ja luonnontiedon eri osa-alueissa?Koehenkilöinä oli 60 toisluokkalaista lasta, joista 30 oli kaupungista ja 30 maaseudulta. Tutkimusmenetelminä käytettiin kiinnostuksen selville saamiseksi kyselyä ja käsitteiden osalta haastattelua. Tilastollinen merkitsevyys testattiin T-testillä. Kiinnostuksen ja käsitteiden ymmärtämisen yhteyttä mitattiin korrelaatiolla.Tuloksina voidaan todeta, että toisluokkalaisia kiinnosti eniten ympäristö- ja luonnontiedon neljästä osa-alueesta "aine ja energia". Käsitteitä ymmärrettiin parhaiten osa-alueesta "ihminen ja ympäristö". Sukupuolten ja asuinpaikan väliset erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Poikkeuksena tästä oli käsitteiden ymmärtäminen "aine ja energia" -osa-alueessa, jossa pojat pärjäsivät tyttöjä paremmin. Kiinnostuksen ja käsitteiden ymmärtämisen välillä ei ollut yhteyttä.Asiasanat: käsitteet - ymmärtäminen - lapset, luonnontieteet - oppiminen - peruskoulun ala-aste, ympäristökasvatus - peruskoulun ala-aste