Satunnaisena matkaajana oppipajojen maailmassa : tapaustutkimus Hämeenlinnan normaalikoulun oppipajakokeilusta
ONNELA, KATARIINA; TUUTTI, SONJA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
ONNELA, KATARIINA
TUUTTI, SONJA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Hämeenlinnan normaalikoulun oppipajatoiminta toteutti uutta oppimiskäsitystä, konstruktivismia. Samalla tutkimus toimii kuvailevana raporttina yhden oppipajakokeilun kokemuksista ja kehittämisideoista muille toiminnasta kiinnostuneille.Tutkimuksen pääongelma: Miten konstruktivismi todentui Hämeenlinnan normaalikoulun pajatoiminnassa?Alaongelmat:- Miten opetuksen yksilöinti toteutui pajatoiminnassa?- Miten itseohjautuvuuteen ohjaaminen näkyy pajatoiminnassa?- Miten pajatoiminnassa näkyi erilaisten oppimistyylien huomioiminen?- Miten pajatoiminta motivoi oppilaita?Lisäksi tutkimme sitä, miten oppilaat ja opettajat kokivat sekaryhmissä toimimisen, ja miten opettajien yhteistyö toimi pajatoiminnan järjestämisessä.Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, joka oli luonteeltaan kuvailevaa ja evaluatiivista. Tutkimuksen kohteena oli pajatoiminnan kuusi eri oppipajaa: Practical English-, Science-, Ilmaisu-, Satunnainen matkaaja- ja Seikkailupaja sekä yksi ensimmäinen luokka (kukin 1.-2. luokka osallistui jokaiseen alkuopetusluokkien pajaan vuorotellen). Haastattelimme kunkin tutkimamme pajan ohjaajaa (6 opettajaa) sekä kolmea oppilasta kustakin pajasta (18 oppilasta). Lisäksi haastattelimme normaalikoulun rehtoria sekä kahta muuta opettajaa.Tutkimusaineiston keräsimme pääasiassa teemahaastattelujen avulla. Saadaksemme tarkemman kuvan joidenkin oppipajojen sisällöistä observoimme kolmea pajaa, joista videokuvasimme kahta. Analysoimme litteroidun haastattelumateriaalin tutkimuksen ongelma-alueiden pohjalta sisällönanalyysia apuna käyttäen. Observoidun materiaalin raportoimme pienkuvauksina.Tutkimustuloksissa konstruktivistinen oppimiskäsitys todentui selvimmin valinnaisuuden kautta, sillä oppilaat saivat itse valita haluamansa oppipajan. Tämä tuli esille yksilöinnin, itseohjautuvuuteen ohjaamisen ja motivaation kohdalla. Yleisesti ottaen sekä opettajat että oppilaat suhtautuivat pajakokeiluun erittäin positiivisesti, ja suurin osa opettajista oli halukkaita jatkamaan ja kehittämään pajatoimintaa edelleen.Asiasanat: opetusmenetelmät - työpajat, oppimistyylit