Oppilaiden minäkäsitys ala-asteen viidennellä ja kuudennella luokalla
MUSTANOJA, SIRPA; RASINEN, KATARIINA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MUSTANOJA, SIRPA
RASINEN, KATARIINA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämä tutkimus on kasvatustieteen projektitutkielma ala-asteen viidennen ja kuudennen luokan oppilaan minäkäsityksestä. Valitsimme tutkimuskohteeksi oppilaan minäkäsityksen, koska se on mielenkiintoinen ja opettajan työssä tärkeä aihe.Minäkäsitys nähdään tässä tutkimuksessa yläkäsitteenä, joka koostuu joukosta erilaisia minäkuvia. Tutkimuksessa minäkäsitys muodostuu sosiaalisesta, emotionaalisesta, fyysisestä ja kouluminäkuvasta.Tutkimuksen pääongelmat:1. Eroavatko tyttöjen ja poikien minäkäsitykset?2. Onko perheen lasten lukumäärällä yhteyttä oppilaan minäkäsitykseen?3. Onko oppilaan sosiaalisella taustalla yhteyttä hänen minäkäsitykseensä?4. Onko yksinhuoltajuudella yhteyttä oppilaan minäkäsitykseen?Tarkasteltaessa sukupuolten välisiä minäkuvien eroja voimme todeta, että tyttöjen ja poikien todelliset, normatiiviset ja fyysiset minäkuvat ovat lähellä toisiaan.Sisarusten lukumäärällä ei tutkimuksessamme ole voitu osoittaa olevan yhteyttä emotionaaliseen minäkuvaan. Sitä vastoin sisarusten lukumäärällä on yhteys sosiaaliseen minäkuvaan siten, että sisaruksellisten oppilaiden sosiaalinen minäkuva on korkeampi.Sosiaalisen taustan tarkastelu osoittaa, että korkeammin koulutettujen äitien ja isien lapsilla on positiivisempi ihanneminäkuva kuin matalammin koulutettujen vanhempien lapsilla.Yksinhuoltajuudella on todettu olevan yhteys oppilaan minäkäsitykseen siten, että yksinhuoltajaperheiden lapsilla on matalampi sosiaalinen ja emotionaalinen minäkuva kuin ns. ehjien perheiden lapsilla.Voidakseen tukea ja ohjata oppilaan persoonallisuuden kehitystä oikeaan suuntaan opettajan on hyvä tietää oppilaan minäkäsityksestä ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä.Asiasanat: minäkuva - koululaiset - peruskoulun ala-aste, personallisuus - lapset