Tapaustutkimus pakolaisoppilaan lukutaidosta suomalaisen kulttuurin kontekstissa
MIKKONEN, MIRA; ÅDAHL, IRA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MIKKONEN, MIRA
ÅDAHL, IRA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tämä tutkimus on kuvaileva tapaustutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää pakolaisoppilaan lukutaitoa suomalaisen kulttuurin kontekstissa.Tutkimuksen ongelmat ovat:Pääongelma: Minkälainen on pakolaisoppilaan lukutaito suomalaisen kulttuurin kontekstissa?Osaongelmat:1. Minkälainen on pakolaisoppilaan kielellinen tausta kodin lukemiskulttuuri huomioon otettuna?2. Minkälainen on pakolaisoppilaan oppimisympäristö koulussa?3. Minkälainen on pakolaisoppilaan mekaaninen lukutaito?4. Minkälainen on pakolaisoppilaan suomen kielen sanavarasto?5. Miten pakolaisoppilas ymmärtää lukemaansa IEA:n kansainvälisen lukutaitotutkimuksen mukaan?6. Ilmeneekö pakolaisoppilaalla eri tekstityyppien ymmärtämisessä eroja?7. Ilmeneekö pakolaisoppilaalla eroja ymmärtää suomalaiseen kulttuuriin sidoksissa olevaa tekstiä verrattuna somalialaiseen kulttuuriin sidoksissa olevaa tekstiä?8. Minkälainen on pakolaisoppilaan kielellinen päättelykyky kielikuvien ymmärtämisen kannalta?Tutkimuskohteena on 8-vuotias somalipoika, joka käy Meri-Rastilan ala-asteen koulua. Tutkimusmenetelminä käytetään erilaisia luetunymmärtämisen mittareita, haastatteluja sekä havainnointia.Asiasanat: lukutaito - pakolaiset - lapset, pakolaiset - koululaiset, lukeminen - ymmärtäminen, tapaustutkimus