12-vuotiaan musiikinharrastajan motivaatio aktiivisessa soittoharrastuksessa itse koettuna
LÄHTEENMÄKI, MIRVA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LÄHTEENMÄKI, MIRVA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on löytää näkökulmia lapsen sisäiseen motivaatioon musiikkiharrastuksessa. Tutkimuksessa selvitetään aktiivisen musiikkiharrastajan motivaatiota harrastukseensa. Mitkä ovat harrastuksen motivaation synnyttäjät, ylläpitäjät ja kannustajat? Saatujen tulosten avulla pyritään myös löytämään oppimismotivaatiolle laajempi merkitys koulumaailmaa koskien ja soveltamaan saatuja tuloksia juuri tätä tarkoitusta varten.Tutkimuksen kenttätyö etenee pohjautuen haastatteluihin, jotka suoritettiin keväällä 1995 Tampereen Konservatorion tiloissa. Laadullisen tutkimuksen haastattelumetodina käytettiin teemahaastattelua. Tutkimuksen kohteena oli 12-vuotiaat musiikin aktiiviharrastajat. Tutkimusaineistoa kerättiin kymmeneltä 12-vuotiaalta Tampereen Konservatorion pianonsoittajalta.Tulosten analysointivaiheessa haastattelujen perusteella haastatelluista muotoutui kolme eri soitonharrastajatypologiaa:- Motivoituneet aktiiviharrastajat,- "harrastelijat" ja- sisäisesti ei-motivoituneet harrastajat.Soittajatyyppien ominaisuudet on suhteutettu myös Maslowin tarvehierarkian mukaisesti.Tutkimus osoitti, että tärkeimmät motivaation taustavaikuttajat pitkäaikaisessa harrastuksessa ovat koti, sosiaalinen ympäristö ja oppimisen tarkoituksenmukaisuus. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää koulussa tapahtuvassa oppimisessa ja opettamisessa: kodin ja koulun yhteistyön kasvatuksellinen merkitys on suuri. Koulun tulee ohjata oppilas löytämään opiskeltavan ja opittavan asian todellinen merkitys. Näin motivaatio pysyy korkeana. Oppimista ei koettaisi irrallisena tapahtumana "oikeasta" elämästä.Asiasanat: musiikki - harrastukset, harrastukset - lapset, motivaatio