Yhteistoiminnallinen oppiminen Tiilikankaan koulussa
LILIUS, PIA; LINDHOLM, ANNE (1995)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LILIUS, PIA
LINDHOLM, ANNE
1995
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1995Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla yhteistoiminnallisen oppimisen käyttöönottoa ja käytännön toteuttamista peruskoulun ala-asteella.Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään tiedon- ja oppimiskäsityksen muuttumista, uuteen koulukulttuuriin siirtymistä, itsearviointia sekä Slavinin, Johnsonien, Cohenin ja Sharanien yhteistoiminnallisen oppimisen malleja. Laajimmin on käsitelty Johnsonien mallia.Tutkimuskohde on jaettu seuraaviin osa-alueisiin:1) Koulukulttuurin muutos yhteistoiminnalliseksi opettajien kokemana.2) Millaiseksi oppilaat kokevat yhteistoiminnallisen oppimisen?3) Vanhempien käsityksiä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.4) Arviointi osana yhteistoiminnallista oppimista.Tutkimuksen kohteena ovat Tiilikankaan ala-asteen 4A-luokan oppilaat ja heidän vanhempansa sekä luokanopettaja. Lisäksi tutkimukseen osallistui kolme saman koulun luokanopettajaa. Taustatietoja on hankittu rehtori Asko Leppilammelta ja apulaisprofessori Viljo Kohoselta. Tutkimus on pääosin kvalitatiivinen. Tutkimustiedot kerättiin haastattelulla sekä avoimella ja strukturoidulla kyselylomakkeella.Tätä tutkimusta tehtäessä yhteistoiminnallista oppimista on käytetty Tiilikankaan koulussa kaksi vuotta. Tutkimustulokset osoittavat, että yhteistoiminnallinen oppiminen on hyväksytty koulussa päällimmäiseksi tavaksi opiskella ja opettaa. Työmuodon ongelmat tiedostetaan, yhteistoiminnallista oppimista ei koeta filosofiaksi. Tutkimus osoittaa myös, että opettajat eivät koe olevansa vielä täysin perillä yhteistoiminnallisuudesta.Tutkimusluokkamme oppilaat suhtautuvat positiivisesti yhteistoiminnalliseen oppimiseen. Ryhmässä työskentely koetaan mielekkääksi tavaksi opiskella. Työrauha ei ole aina säilynyt ryhmissä. Suurin osa vanhemmista on osallistunut aktiivisesti koulun toimintaan, yhteistoiminnallisen oppimisen ajatus on kuitenkin vielä vieras. Kaikki vanhemmat eivät suhtaudu positiivisesti yhteistoiminnallisuuteen, oppimisen vastuun siirtämistä oppilaille epäröidään. Itsearviointia käytetään kaikissa luokissa, joskin epäsäännöllisesti. Haastattelemamme opettajat pitävät itsearviointia hyödyllisenä ja oppimista tukevana. Oppilaiden mukaan oman työn pohtiminen ja arviointi on työlästä.Asiasanat: oppiminen - yhteistyö, opetusmenetelmät, oppiminen - ryhmät, yhteistoiminnallinen oppiminen