Laatua kouluun : hämeenlinnalaisten opettajien näkemyksiä laatukouluprojektista
LAURILA, LEENA; SUONRANTA, LAURA (1996)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
LAURILA, LEENA
SUONRANTA, LAURA
1996
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1996Tiivistelmä
Hämeenlinnassa käynnistettiin syksyllä 1993 palvelujen kehittämisprojekti, jonka tarkoituksena oli kaupungin palvelurakenteen uudelleenorganisointi. Samoihin aikoihin aloitettiin koulutoimessa keskustelu siitä, miten lähivuosien haasteisiin tulee valmistautua. Näköpiirissä oli jo tuolloin selkeä käsitys uusien opetussuunnitelmien valmistumisesta kunta- ja koulutasolla. Oppilaiden vanhempien saaminen mukaan entistä enemmän koulujen työhön ja palautteen antamiseen koulun työstä nähtiin myös tärkeänä. Samoin koulujen budjetointisysteemin nähtiin tarvitsevan uutta ajattelua ja mahdollisesti uusia ratkaisuja ja kotien valintamahdollisuuksien laajenemista pidettiin tärkeänä. Näistä elementeistä syntyi ns. itsenäinen laatuajattelu.Tutkimuksemme tarkoitus on tuoda esille hämeenlinnalaisten opettajien mielipiteitä ja ajatuksia koulujen laatuajattelusta. Tarkoituksena oli kartoittaa, mitä tekijöitä opettajat pitävät tärkeänä opetuksen hyvässä laadussa. Tutkimme myös muita laatuajatteluun liittyviä asioita, kuten koulun roolia asiakaspalvelijana, koulujen välistä kilpailua ja koulunjohtajan uutta tehtävää eräänlaisena yritysjohtajana.Tukimuskohteena olivat Hämeenlinnan kaupungin ala- ja yläasteiden opettajat. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla keväällä 1995. Lisäksi täydensimme aineistoa syksyllä 1995 ala-asteiden koulunjohtajien haastatteluilla. Näiden teemahaastatteluiden runko pohjautui tutkimusongelmiimme. Analysoimme aineistoa kvalitatiivisesti. Luokittelimme kyselylomakkeiden aineiston kehittämällämme "plakaattimenetelmällä", jossa aineisto ryhmitellään käsitekartan muotoon suurelle plakaatille.Tutkimus osoitti, että opettajien asenne laatukouluprojektia kohtaan oli keväällä 1995 melko negatiivinen. Tästä negatiivisesta asenteesta huolimatta opettajilla oli paljon ajatuksia koulun laatuajattelun kehittämisestä ja hanke koettiinkin tervetulleena herättelijänä koulumaailmassa. Koulujen välinen kilpailu koettiin pelkoa herättävänä asiana ja sen tilalle pyrittiinkin luomaan koulujen välistä yhteistyötä.Asiasanat: koulut - laatu - arviointi - Hämeenlinna, opetussuunnitelmat - uudistukset, koulutus - laatu